Budowa nowego Dworca Warszawa Gdańska potrwa 15 lat?
Według planów PKP, teren wokół starego budynku Dworca Warszawa Gdańska ma się wkrótce bardzo zmienić. Przebuduje go firma Ghelamco. Przy Warszawie Gdańskiej ma powstać węzeł przesiadkowy, integrujący różne rodzaje transportu. Będzie tu nie tylko nowy dworzec, ale też biura i platforma łącząca Śródmieście z Żoliborzem. Wartość inwestycji to od 1 mld do 1,5 mld złotych.
20.05.2014 | aktual.: 20.05.2014 13:12
Jak donosi portal Hotmoney.pl, Ghelamco będzie musiał budować Dworzec Gdański etapami aż przez kilkanaście lat. Dlaczego? Problem leży w nieuporządkowanym stanie prawnym nieruchomości. Od 1996 roku, jeden z oferentów w memorandum PKP, warszawski deweloper Marvipol dzierżawi część terenu pod automatyczną myjnię samochodową i zgodnie z prawem będzie go użytkował jeszcze przez najbliższe 12 lat.
Marvipol twierdzi, że PKP nie zaproponowało ugody ani warunków rozwiązania umowy. Marvipol nie chce z dzierżawy rezygnować i żąda wyjaśnienia wszelkich niejasności związanych z postępowaniem w sprawie zabudowy terenów przy Dworcu Gdańskim. Zdaniem spółki, teren przez nią dzierżawiony jest w całej inwestycji kluczowy, bo położony od frontu. Czasowe wykluczenie go, nie pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału terenu i naraża Skarb Państwa na wielomilionowe straty wynikające choćby z przedłużenia aż o 12 lat zakończenia całości projektu.
Tymczasem do prokuratury trafiło zawiadomienie, że umowa dzierżawy ponad 6 tysięcy metrów kwadratowych tuż obok dworca została przedłużona o kolejne 20 lat nielegalnie.
- Wątpliwości budzą zarówno pełnomocnictwa osób, które podpisywały te umowy, jak i samo tło ich zawarcia - powiedział Jarosław Bator, szef kolejowych nieruchomości. Według Batora 30-letnia umowa jest skrajnie niekorzystna ekonomicznie, bo dzierżawa została zawarta za złotówkę za metr kwadratowy.