Budowa metra utrudni poruszanie się po stolicy
Skrócenie długich tras autobusowych, poprowadzonych nieraz przez całe miasto, to główna idea zmian w komunikacji miejskiej, które zostaną wprowadzone na czas budowy centralnego odcinka drugiej linii metra. Autobusy na krótszych liniach mają za to kursować częściej.
09.02.2011 13:52
Proponowane zmiany przebiegu tras autobusowych, które zaprezentował Zarząd Transportu Miejskiego, mają obowiązywać przez cały okres budowy podziemnej kolejki, czyli do końca 2013 r. Trasy autobusów zmienią się głównie w Śródmieściu, ale ich skutki odczują też mieszkańcy Bemowa, Woli, Pragi-Północ, Targówka i Ochoty.
Linie 101 i 166 zostaną połączone w jedną - o numerze 166. Będzie ona kursować z Kabat na pl. Hallera przez most Poniatowskiego, Al. Zieleniecką oraz ulicami Targową, Ratuszową i Dąbrowszczaków. Linie 155 oraz 125 i 506 (na ich zachodnim odcinku) zastąpi linia 105. Autobusy tej linii będą kursować z os. Górczewska, m.in. przez ulice Lazurową, Połczyńską, Wolska i Królewską do pętli przy Zachęcie.
Autobusy nowej linii o numerze 109 będą kursować w godzinach szczytu co 4 minuty z os. Górczewska do Dworca Centralnego. Pojadą ulicami Płocką, Kasprzaka, Grzybowską i al. Jana Pawła II.
Nową trasą pojadą autobusy linii 118. Będą one kursować z Bródna-Podgrodzia do stacji metra Politechnika, m.in. przez most Grota-Roweckiego, Wybrzeże Gdyńskie i Gdańskie, ul. Książęcą, pl. Trzech Krzyży oraz pl. Konstytucji. Na trasie Bródno - Śródmieście linia 118 zastąpi obecną linię 506, która zostanie zawieszona.
Zmieni się też trasa linii 125 - autobusy pojadą z Międzylesia tylko do ul. Okopowej. Trasa będzie przebiegać m.in. przez Wybrzeże Szczecińskie, most Świętokrzyski, Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, ul. Królewską i pl. Bankowy. Pasażerowie z Woli i Jelonek, zamiast z linii 125, będą mogli korzystać z linii 105, do której będą mogli przesiąść się przy Zachęcie.
Autobusy linii 128 pojadą z pętli Szczęśliwice na Mariensztat, trasą przebiegającą m.in. ulicami Korotyńskiego, Racławicką, Żwirki i Wigury, Al. Jerozolimskie oraz Książęcą, Ludną i Dobrą. Ta linia częściowo zastąpi linie 512 i 157, a w relacji Powiśle-Ochota - zawieszoną linię 150.
Trasa linii 174 ma zostać skrócona do odcinka Bokserska-Śródmieście. Pasażerowie obecnie korzystający z tej linii między Dworcem Centralnym a Pragą, będą mieli do dyspozycji autobusy linii 160, jadącej na Targówek.
Na trasie między stacją metra Wilanowska a Rakowiecką kursować będą autobusy linii 218, która w ciągu ulic Krasickiego-Kazimierzowska zastąpi linię 118.
Powstanie też nowa linia o numerze 228, której trasa będzie prowadzić od CH Reduta na Rakowiec, m.in. ul. Mszczonowską, Al. Jerozolimskimi, Bitwy warszawskiej 1920 r., Szczęśliwicką i Racławicką. Linia 501 zostanie skrócona - ze Stegien będzie dojeżdżać tylko do pl. Konstytucji. W szczycie autobusy będą jeździć co 6 minut. Pasażerowie korzystający z tej linii na Woli i Jelonkach będą mieć do dyspozycji autobusy linii 109.
Linia 507 zostanie połączona w jedną linię z obecną E-5 (która od 12 lutego ma zostać zmieniona na 407) i będzie kursować na trasie z Gocławia do Dworca Centralnego. Autobusy 507 w godzinach szczytu mają jeździć co 4 minuty. Ci, którzy autobusami 507 jeżdżą dziś ze Śródmieścia na Wolę, będą mogli skorzystać z autobusów linii 109, a podróżujący nią ze Śródmieścia na Bemowo - z tramwajów linii 23 i 24 oraz autobusów linii 171 i E-2.
Linie 360 i 512 mają być połączone w jedną, kursującą między Zaciszem a ul. Nowolipki, przez most Śląsko-Dąbrowski. W relacji Śródmieście-Rakowiec linia 512 zostanie zastąpiona przez linię 128.
Zmiany obejmą też linie 155, 157, 160, 162 i 178. Szczegółowe informacje będzie można znaleźć na stronie ZTM: www.ztm.waw.pl.
Do 4 marca ZTM przyjmuje uwagi i opinie pasażerów dotyczące proponowanych zmian. Można to zrobić telefonicznie pod numerem 22 194 84 lub pocztą elektroniczną na adres konsultacje@ztm.waw.pl.