Blu‑ray kontra HD DVD - kolejne starcie

Kolejne tytuły pojawiają się w ofercie konkurencyjnych formatów. Walka o klienta trwa.

30.08.2006 01:26

75 nowych filmów w tym „Kod da Vinci” i „Kurczak mały” będzie sprzedawanych w Japonii na płytach DVD nagranych przy pomocy najnowszej technologii Blu-ray. Większość z liczących się hollywoodzkich wytwórni przygotowało wersję swoich filmów w technologii blu-ray pozwalającej na nagrywanie filmów w znacznie lepszej jakości niż dzisiejsze, zwykłe DVD, z żywszymi kolorami i lepszą ostrością. Standard ten jest już też dostępny w USA, ale liczba tytułów nie jest jeszcze znana.

Konkurencyjny dla blu-ray – HD DVD ma w Japonii już 40, a w USA 140 dostępnych tytułów takich jak najnowszy „Harry Porter” czy „Million Dollar Baby”.

W tej chwili trwa swoista walka o to, ilu sprzymierzeńców będą miały poszczególne formaty, wytwórnie takie jak: The Walt Disney Co., Sony Corp.'s Sony Pictures Entertainment, Viacom Inc.'s Paramount Pictures, Time Warner Inc.'s Warner Bros. i News Corp.'s 20th Century na wczorajszej konferencji w Tokyo opowiedziały się za standardem blu-ray.

Fox Warner i Paramount zapowiadają, że filmy przez nie produkowane będą w obydwu formatach.

Poza wytwórniami również firmy elektrotechniczne zostały podzielone:Za formatem blu-ray stoją: Sony, Panasonic, Sharp, Hitach, Pioneer, Samsung, Apple i Dell. Za HD DVD – Toshiba, Nec, Intel i Microsoft.

Dwa formaty są ze sobą niekompatybilne. Firmy produkujące sprzęt elektroniczny dopiero planują wprowadzenie do sprzedaży urządzeń mogących odtwarzać obydwa formaty. Różnica między nimi, polega na tym, że blu-ray może zawierać więcej danych, ale płyty HD DVD są bliższe standardowym DVD i znacznie tańsze w produkcji, poza tym trafiły do sklepów wcześniej.

Przywiązanie wytwórni do standardu analitycy określają jako “chwiejne”, zależne od tego, który okaże się popularniejszy i bardziej dochodowy. W tej chwili trudno jest ocenić, w jakiej – nowoczesnej technologii filmy będą oglądać Polacy.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)