Biskup: aborcja - tak, reklamy klinik aborcyjnych - nie
Katolicy powinni publicznie sprzeciwiać się
propozycjom, aby w telewizji mogły reklamować się kliniki
aborcyjne - uważa nowy arcybiskup Westminsteru Vincent Nichols. W Wielkiej Brytanii trwają obecnie konsultacje społeczne w tej sprawie.
10.04.2009 | aktual.: 10.04.2009 21:13
- Mam wątpliwości, czy reklama powie całą prawdę o skutkach aborcji dla zdrowia i psychiki kobiety. Poważnie obawiam się też, że reklamy prezerwatyw będą w złym smaku, ponieważ te, które pokazywane są obecnie, są dla młodzieży poniżające - oświadczył abp Nichols w wywiadzie dla agencji Press Association.
- Reklamy te przedstawiają przygodny seks na rogach ulic i po pijanemu. Nie myślę, by miały one cokolwiek wspólnego z rzeczywistą pomocą młodym ludziom w takim zrozumieniu samych siebie, które uznaje ich przyrodzoną godność i pozwala im poznać naturę życia seksualnego człowieka - dodał katolicki hierarcha.
Arcybiskup Nichols, który ma formalnie przejąć obowiązki arcybiskupa Westminsteru 21 maja, przekonany jest, że telewizyjna reklama aborcji zostanie przedstawiona jako proste rozwiązanie, co jest pomijaniem oczywistego faktu, iż ma ona głębokie skutki dla kobiety na całe życie.
Dlatego reklama aborcji nadawana obok reklamy chrupek, piwa, czy innych dóbr konsumpcyjnych jest niewskazana - podkreślił duchowny.
Nowe zasady, zmieniające reguły reklamy środków antykoncepcyjnych i dopuszczające propagowanie klinik aborcyjnych, mogą w Wielkiej Brytanii wejść w życie w następstwie rewizji obowiązujących tu zasad reklamy, tzw. Advertising Codes. Dokonają jej dwie komisje: ds. praktyk reklamy (Committee of Advertising Practice - CAP) oraz ds. praktyk reklamy radiowo-telewizyjnej (Broadcast Committee on Advertising Practice - BCAP).
Komisje zalecają, by dać klinikom aborcyjnym możliwość reklamy po godzinie 21.00. Przed tą porą telewizja zwyczajowo nie pokazuje programów zawierających sceny drastyczne. Reklama będzie musiała wyraźnie stwierdzać, czy kieruje kobiety na zabieg usunięcia ciąży, czy też oferuje im np. tylko poradnictwo.
Reklama prezerwatyw obecnie dopuszczalna tylko od godziny 19.00 w Channel 4 oraz od 21.00 we wszystkich pozostałych, będzie mogła być pokazywana także w ciągu dnia, choć nie w godzinach, w których nadawane są programy dla dzieci, które nie ukończyły 10 roku życia.
Usunięcie ciąży jest w Wielkiej Brytanii prawnie dopuszczalne do 24. tygodnia, choć szpitale niechętnie usuwają ciążę po 18-20 tygodniach. Wymagana jest zgoda dwóch lekarzy.
Około 188 tys. kobiet rocznie usuwa ciążę w szpitalach brytyjskiej publicznej służby zdrowia. Z uwzględnieniem operacji w klinikach prywatnych i tzw. aborcyjnej turystyki, głównie z Irlandii, jest to ponad 200 tys.