Białołęka wciąż bez komunikacji Wschód-Zachód. Co zrobi miasto?

Od ponad dekady w drugiej największej dzielnicy Warszawy brakuje poprzecznej linii autobusowej między Zieloną Białołęką a Tarchominem. Mieszkańcy tego rejonu od wielu lat walczą, żeby przez ulicę Cieślewskich kursował autobus ZTM. Póki co nie przyniosło to oczekiwanego skutku. Jak miasto reaguje na apele miejscowych?

Białołęka wciąż bez komunikacji Wschód-Zachód. Co zrobi miasto?
Źródło zdjęć: © materiały partnera

10.02.2019 | aktual.: 11.02.2019 15:25

Białołęka – druga największa (po Wawrze) pod względem powierzchni dzielnica Warszawy, z ponad setką tysięcy mieszkańców, od lat boryka się z problemami komunikacyjnymi. Największym z nich jest brak bezpośredniego autobusu, który łączyłby wschodnią i zachodnią część dzielnicy. Ulicą, która łączy te dwa rejony jest Cieślewskich, ale problemem, który stoi na drodze do ich skomunikowania, jest w ocenie Urzędu Miasta areszt śledczy, który wystaje na zakręcie, uniemożliwiając właściwy manewr skrętu pojazdom o gabarytach autobusowych. Jednak budynek aresztu to tylko pozorna przeszkoda. Sama nawierzchnia przeszła generalny remont, a brak skrzyżowania z odpowiednią geometrią skrętu uniemożliwia uruchomienie komunikacji.

We wrześniu 2018 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli władz dzielnicy, Zarządu Dróg Miejskich oraz ZTM z deweloperami, którzy chcą inwestować w tym rejonie. W celu szybkiej przebudowy feralnego odcinka, współwłaściciele sąsiadujących ze skrzyżowaniem działek zrzekli się bezpłatnie części gruntów, które mogą i muszą posłużyć do rozbudowy zakrętu, a deweloperzy złożyli deklarację partycypacji finansowej w przebudowie (w sumie dosyć znaczna kwota 600 tys. złotych). Miasto nie podjęło jednak stosownych kroków – przekształcenie odcinka drogi w najbliższym czasie nie jest przewidziane. Nasza deklaracja co do partycypacji w przebudowie jest nieodwołalna - została ujęta w formie aktu notarialnego, więc mamy nadzieję, że wspólne starania wszystkich zainteresowanych mieszkańców i Władz Dzielnicy doprowadzą do akceptacji wniosku Biura i w konsekwencji do przebudowy skrzyżowania. - mówi Małgorzata Gajewska, kierownik Działu Przygotowania Inwestycji w Novisa Development.

Na drugim brzegu Kanału Żerańskiego, przy ulicy Ostródzkiej, znajduje się działająca szkoła podstawowa oraz nowo wybudowana szkoła przy ulicy Warzelniczej. Brak komunikacji miejskiej sprawia, że dzieci z rejonu Cieślewskich mogą się dostać do tych szkół jedynie samochodem. Droga piechotą jest bardzo ryzykowna, gdyż przy Cieślewskich nie ma chodnika.

Póki co drogowcy ustawili na ostrym zakręcie lustro, a ZTM utworzył linię 214, która łączy Zieloną Białołękę z Tarchominem, ale naokoło – przez Bródno i Żerań. Kilkukrotne wydłużenie podróży sprawia, że linia cieszy się niewielkim zainteresowaniem.

Podczas konsultacji społecznych, na przełomie 2016 i 2017 r., wielu mieszkańców zgłaszało potrzebę utworzenia linii autobusowej, łączącej wschodnią i zachodnią część Białołęki przez ul. Cieślewskich. ZTM zaplanował wydłużenie tamtędy linii 152, która teraz dociera z Tarchomina do pętli na Białołęce Dworskiej przy ul. Ciupagi. Dalej miałaby jechać m.in. przez ul. Hemara (specjalnie dostosowaną do ruchu autobusów), Ostródzką, Berensona i Skarbka z Gór do osiedla Derby. Jedynym warunkiem, by skierować tam autobus, jest przebudowa skrzyżowania ul. Cieślewskich z Ornecką.

Jakie kroki planuje podjąć Ratusz? Niestety, urzędnicy zaniechali prac nad realizacją potrzebnej przebudowy. .Nie pomogła nawet petycja podpisana przez kilkaset osób. Mieszkańcy czują się ignorowani i zapowiadają protesty. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, dopiero w roku 2020 miasto planuje rozpocząć procedurę pozyskiwania pozostałych i niezbędnych gruntów i zdobycia finansowania, na 2021 rok planowane są prace projektowe i uzyskanie stosownych pozwoleń, a dopiero rok później przebudowa zakrętu.

Czy mieszkańcy Białołęki muszą czekać aż kilka lat, żeby swobodnie poruszać się po dzielnicy komunikacją miejską?

Jacek Dziduszko

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)