Bezpieczny podpis elektroniczny w Nordea Bank Polska
Klienci Nordea Bank Polska S.A. mogą już od połowy marca korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego, równoważnego podpisowi własnoręcznemu.
20.03.2006 23:34
Wdrożenie podpisu do systemu bankowości elektronicznej Solo było możliwe dzięki współpracy banku z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych S.A. jako partnerem technologicznym.
Bezpieczny podpis elektroniczny został wprowadzany do oferty banku jako alternatywna forma uwierzytelniania klienta i wykonywanych przez niego transakcji, a jego zastosowanie w systemie bankowości elektronicznej Solo będzie konsekwentnie rozwijane. W niedalekiej przyszłości podpis elektroniczny będzie można wykorzystywać również w wymianie oświadczeń woli pomiędzy bankiem a klientem. Podpisu elektronicznego mogą używać zarówno klienci instytucjonalni korzystający z pakietów eFirma i eFirma Plus, jak i klienci indywidualni.
Dystrybucja certyfikatów podpisu elektronicznego rozpocznie się 23 marca br. i będzie się odbywać za pośrednictwem placówek Nordea Bank Polska zlokalizowanych w największych miastach Polski. Lista punktów weryfikacyjnych oraz szczegółowe procedury składania wniosków są dostępne na stronach internetowych banku www.nordea.pl.
Kompletny zestaw służący do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego dla klienta detalicznego Nordea Bank Polska kosztuje 23 złote miesięcznie przez pierwszy rok użytkowania. Po upływie roku konieczne będzie przedłużenie okresu ważności certyfikatu, a dalsze korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego będzie kosztowało 49 złotych rocznie. Forma oraz zasady płatności będą uzależnione od długości okresu prowadzenia rachunku w Nordea Bank Polska (opłata będzie pobierana jednorazowo lub miesięcznie).
Aby stać się posiadaczem certyfikowanego podpisu elektronicznego oferowanego przez bank Nordea oraz PWPW S.A., nie trzeba być klientem banku. Cennik usług związanych z e-podpisem dla takich osób dostępny jest na www.sigillum.pl lub www.pwpw.pl. Elementy standardowej oferty są również wymienione w cenniku oraz opisie produktów zamieszczonych na stronie internetowej banku www.nordea.pl w części dotyczącej bankowości elektronicznej.
– Mając na uwadze zapisy ustawowe, które wskazują, że organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie wniosków, podań oraz innych dokumentów w postaci elektronicznej już w sierpniu tego roku, zdecydowaliśmy, że w pierwszej kolejności ofertę pakietów eFirma i eFirma plus z wykorzystaniem podpisu elektronicznego skierujemy głównie do tych grup zawodowych, które dzięki nim mogą usprawnić swoją organizację i funkcjonowanie. Są to przede wszystkim: doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci, biegli rewidenci. – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor Oddziału Internetowego Nordea Bank Polska.
Kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego jest w świetle prawa równoznaczny z podpisem własnoręcznym. Korzystanie z e-podpisu w komunikacji klienta z bankiem umożliwi jednoznaczną identyfikację oraz stwierdzenie niezaprzeczalności wykonania transakcji finansowej przez osobę wystawiającą zlecenie. Zarówno bank, jak i klient uzyskują pewność, że informacja sygnowana podpisem elektronicznym nie została w trakcie transferu w żaden sposób zmodyfikowana. W obliczu zagrożeń związanych z niepożądanymi działaniami w sieci daje to użytkownikom e-podpisu poczucie bezpieczeństwa - podano w komunikacie.