Bezpardonowa walka o medale z Janem Pawłem II
Skarbiec Mennicy Polskiej i Skarbnica Narodowa to dwie różne spółki. Obie - jak pisze "Newsweek", właśnie reklamują nowe medale z wizerunkiem Jana Pawła II. I ciągają się po sądach.
Okazją do wybicia medali z wizerunkiem Papieża była 30. rocznica I Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. W ulotce dodawanej do gazet Artur Sobolewski, prezes Skarbca Mennicy Polskiej - spółki zależnej Mennicy Polskiej reklamował złote i srebrne numizmaty jako "przygotowane wspólnie z Centrum Myśli Jana Pawła II". Tymczasem w łatwo trafić na inny numizmat z wizerunkiem papieża Polaka, wydany z tej samej okazji, lecz bity przez Skarbnicę Narodową w porozumieniu z Episkopatem.
Mennica Polska już w kwietniu 2009 r. zażądała od Skarbnicy Narodowej zaprzestania podszywania pod nią w internecie. Skarbnica Narodowa wykupiła bowiem usługę, dzięki której po wpisaniu w wyszukiwarce hasła "Mennica Polska" jako pierwsza wyskakiwała jej strona.
Protest odniósł skutek, lecz nie rozstrzygnięta pozostała sprawa z 2007 roku w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotycząca wprowadzania konsumentów w błąd przez podobieństwo nazw. - Odcinamy się od działań firmy Skarbnica Narodowa - zapewnia w rozmowie z "Newsweekiem" Mariusz Przybylski, rzecznik Mennicy Polskiej. Problemu nie widzi za to Adam Zieliński ze Skarbnicy Narodowej. - Nasza nazwa nie jest podobna do nazwy Mennica Polska - uważa.
W tle sporu Mennicy ze Skarbnicą jest nie tylko kwestia marki i marketingu. Przede wszystkim chodzi o niemałe zyski z emisji pamiątek. Ważący 8 gramów złoty medal próby 900 z Kolekcji Papieskiej Mennicy Polskiej, sprzedawany jest za 1655 zł. Wartość kruszcu użytego do niego wynosi 750-800 zł, w zależności do wahań kursu złota. Doliczając do tego ok. 6 proc. ceny za wybicie, Mennica zarabia 800-850 zł na czysto. Czyli okrągłe 100 procent.