BBC w YouTube
Telewizja BBC zawarła umowę z należącym do Google YouTube, na mocy której będzie zamieszczać w serwisie swoje newsy, zwiastuny najnowszych programów, a także fragmenty starszych audycji.
05.03.2007 07:10
Na trzech kanałach w serwisie YouTube – jeden z przeznaczeniem na najświeższe informacje, pozostałe dwa na rozrywkę – będą prezentowane krótkie klipy należące do BBC. Telewizja ma nadzieję, że ta współpraca pozwoli jej dotrzeć do ponad 70 milionów odbiorców odwiedzających co miesiąc YouTube, a także przyciągnie większą ilość internautów do jej własnego serwisu w sieci.
Stacja będzie także czerpać część z zysków reklamowych, jakie przyniosą nowe kanały w YouTube.
Trzy wspomniane kanały to:
BBC – pierwszy z dwóch kanałów rozrywkowych, który ma spełniać „publiczną misję”. Nie będzie zawierał żadnych reklam. Znajdą się w nim zwiastuny i krótkie filmy, np. wideopamiętniki Davida Tennanta pokazujące kulisy powstawania serialu Dr Who, czy Clive Marie tłumaczący widzom jak trudna jest praca reportera pracującego w Bagdadzie. Głównym celem kanału jest popularyzacja bieżących programów stacji i przyciągnięcie odbiorców do serwisu internetowego BBC, gdzie będą mogli obejrzeć lub pobrać interesujące ich programy w całości.BBC Worldwide – drugi kanał rozrywkowy, będzie zawierał trwające 3-6 minut klipy z programów archiwalnych BBC. Znajdą się tu fragmenty takich audycji jak Top Gear, The Mighty Boosch i programów przyrodniczych Davida Attenborough. Na tej witrynie w YouTube pojawią się banery reklamowe.BBC News – kanał informacyjny, który wystartuje w późniejszym terminie. Znajdzie się tu dziennie około 30 newsów wideo. Pojawią się również reklamy. Z ich powodu klipów tych nie będą mogli oglądać
internauci w Wielkiej Brytanii, którzy przy kliknięciu na link prowadzący do danego newsa otrzymają informację, że nie mają do niego dostępu.
Marc Thompson – dyrektor generalny BBC – nazwał umowę „przełomowym partnerstwem”, które „przyciągnie nowych odbiorców w Wielkiej Brytanii i poza jej granicami”. Z kolei Ashley Highfield – dyrektor ds. nowych mediów i technologii w BBC – powiedział: „W umowie nie chodzi o dystrybucję programów w całości. YouTube jest dla nas środkiem promocyjnym.”
Umowa BBC z YouTube może wzbudzić kontrowersje wśród innych firm medialnych, które oskarżają brytyjską telewizję o odbieganie od licencyjnego obowiązku pełnienia misji publicznej i zbyt głębokie wejście w komercyjne przedsięwzięcia internetowe.
Wcześniej podobne porozumienia z YouTube zawarło wielu amerykańskich nadawców, w tym CBS, NBC i Fox.