Awaryjne lądowanie wojskowego samolotu we Wrocławiu
Z powodu rozszczelnienia się ładunku wewnątrz samolotu wojskowego C-17 Globemaster doszło do jego ponownego lądowania na wrocławskim lotnisku. Samolot z ładunkiem i siedmioma osobami na pokładzie leciał do Afganistanu. Nikt nie ucierpiał.
23.02.2011 | aktual.: 23.02.2011 17:27
Obecnie trwa uszczelnianie powierzchni ładunkowej, ale samolot wyleci do Afganistanu najprawdopodobniej dopiero w czwartek.
Informację o rozszczelnieniu się ładunku potwierdził mjr Piotr Jaszczuk z biura prasowego Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. Zaznaczył, że samolot lądował ponownie nie z powodu awarii, bo przez cały czas maszyna była sprawna, bez żadnych usterek.
Jaszczuk nie chciał powiedzieć, co przewozi samolot. Przyznał, że na jego pokładzie znajduje się 35-tonowy ładunek i siedem osób z obsługi. Zaznaczył, że podczas "lądowania technicznego" nikt nie ucierpiał.
Początkowo rzecznik prasowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu Krzysztof Gielsa informował, że doszło do awaryjnego lądowania z powodu wycieku paliwa. - Na wojskowe lotnisko pojechało 10 jednostek straży pożarnej, ale ostatecznie interwencja strażaków nie była konieczna - mówił Gielsa.
C-17 Globemaster III to ciężki, wojskowy samolot transportowy produkowany przez Boeinga. Maszyny te zakupiło wspólnie 12 krajów NATO i partnerskich. C-17 mierzy ponad 53 metry długości i ma prawie 52 metry rozpiętości, może zabrać maksymalnie 77 ton ładunku, a jego zasięg wynosi - zależnie od ładunku - od ponad 4,4 tys. do ponad 8 tys. km.
Polska przystąpiła do programu ws. wspólnego strategicznego transportu lotniczego SAC (Strategic Airlift Capability) jesienią 2008 r. Porozumienie w sprawie zakupu i utrzymania trzech ciężkich transportowców podpisało 10 państw NATO - Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone - oraz dwa kraje partnerskie - Finlandia i Szwecja.
Wspólne samoloty zostały włączone do skrzydła ciężkiego transportu powietrznego (Heavy Airlift Wing) - jednostki NATO stacjonującej w bazie Papa na Węgrzech.
Pierwszy lot na rzecz Polski wspólny Globemaster wykonał w listopadzie 2009 r. W ub. r. Polsce przysługiwało 96 godzin lotu, a w tym roku 150 godzin. Składka na udział w programie na lata 2008-11 wynosi ok. 130 mln zł, dodatkowe koszty - paliwa, obsługi i szkoleń - oszacowano na 25 mln zł rocznie.