PolskaAwaryjne lądowanie Herculesa - nie było błędu załogi

Awaryjne lądowanie Herculesa - nie było błędu załogi

Przyczyną wypadku samolotu transportowego C-130 Hercules, który w lutym 2010 roku awaryjne lądował na lotnisku w Mazar-e Sharif w Afganistanie nie był błąd załogi - poinformował rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz.

Awaryjne lądowanie Herculesa - nie było błędu załogi
Źródło zdjęć: © PAP

16.04.2011 | aktual.: 16.04.2011 15:18

- Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych jest już gotowy, ale nie został jeszcze ogłoszony, ponieważ nie są zakończone wszystkie procedury w tej sprawie. Z dotychczasowych ustaleń wynika jednak, że nie było błędu pilotów - powiedział ppłk Kupracz, pytany o przyczyny wypadku, w wyniku którego samolot został poważnie uszkodzony.

Rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych poinformował, że części Herculesa wróciły do bazy lotniczej w Powidzu i służą jako części zamienne do innych tego typu maszyn.

Samoloty C-130, wyprodukowane w 1970 roku i wyremontowane w USA, Polska otrzymała w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej od rządu amerykańskiego. Pierwszy samolot z tej partii Siły Powietrzne otrzymały w lutym 2009 roku, drugi w kwietniu 2010 roku. Przylot dwóch następnych jest planowany na czerwiec i grudzień 2011.

Ponieważ dostawy opóźniały się z winy dokonującej remontów strony amerykańskiej, jako rozwiązanie tymczasowe Amerykanie czasowo wydzierżawili na swój koszt dwie maszyny dla polskiego wojska.

Jeden z tych samolotów uległ wypadkowi w Afganistanie 5 lutego 2010 roku, podczas lotu powrotnego do Polski. Powodem były prawdopodobnie gwałtowne manewry w powietrzu i zniszczenia spowodowane nadmiernym przeciążeniem, a potem trudnym lądowaniem uszkodzonego samolotu.

Według TVN24, która dotarła do raportu komisji, przyczyną awaryjnego lądowania była usterka elektroniki - przerwa w zasilaniu większości urządzeń w kokpicie, w tym sztucznego horyzontu.

C-130 Hercules, mogący zabrać na pokład blisko 20 ton ładunku, to obecnie największy samolot transportowy polskiego wojska. Polskie załogi latały tymi maszynami do Hiszpanii, Gruzji, Iraku i Afganistanu, zrzucając skoczków i zasobniki na spadochronach, przewożąc ludzi i sprzęt potrzebny polskim samolotom F-16 podczas zagranicznych ćwiczeń.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)