Awaria systemu - bankomaty księgowały wypłaty kilkakrotnie
Konta niektórych klientów, którzy w tym tygodniu dokonywali transakcji w bankomatach kartami Visa m.in. mBanku i MultiBanku, zostały wielokrotnie obciążone tą samą transakcją. O problemach klientów poinformował w środę wieczorem także Toyota Bank.
Visa Europe przyznała w środę w komunikacie, że odnotowała we wtorek "wystąpienie w Polsce pewnych problemów dotyczących ograniczonej liczby transakcji wypłat z bankomatów, które mogły zostać błędnie zaksięgowane dwa lub więcej razy".
"Problemy te zostały usunięte. Obecnie pracujemy z polskimi bankami członkowskimi, by skorygować ewentualne błędy związane z rozliczeniem transakcji" - poinformowała Visa, przepraszając użytkowników kart Visa za "niedogodności".
Tymczasem jeden z mieszkańców województwa opolskiego twierdzi, że stracił wszystkie pieniądze, które miał na koncie. Stwierdził na koncie kilka tysięcy złotych debetu.
Właściciel rachunku w mBanku postanowił wyjaśnić problem dzwoniąc na infolinię. Tam jednak - jak mówi - pełnej informacji nie otrzymał. Powiedziano mu, że operacja została prawidłowo zaksięgowana. Tymczasem klient banku twierdzi, że bankomat błędnie zaksięgował operację kilkadziesiąt razy pobierając z jego konta kwotę 200 złotych.
Banki, których dotyczyła awaria, zapewniają, że sprawdzą konta swoich klientów i wyrównają straty. Problemy dotyczyły m.in. poniedziałkowych transakcji w bankomatach, dokonanych przez posiadaczy kart Visa wydanych przez mBank i MultiBank. Kłopoty mogły dotyczyć także klientów innych banków, jednak o problemach na swoich stronach internetowych otwarcie informowały mBank i MultiBank.
Rzeczniczka prasowa mBanku Magdalena Ossowska powiedziała, że bank pracuje nad tym, by poszkodowani klienci jeszcze w środę mieli z powrotem pieniądze na kontach. Wyjaśniła, że najprawdopodobniej transakcje będą cofnięte z datą poniedziałkową (14 stycznia). Oznacza to, że błędnie zaksięgowane wypłaty nie miałyby np. wpływu na wysokość naliczanych odsetek.
mBank wyjaśnia na swoich stronach internetowych, że "w wyniku błędnych danych przesłanych przez system rozliczeniowy Visa do banków w Polsce i na świecie, na rachunkach klientów niewłaściwie zostały zaksięgowane rozliczenia transakcji kartowych wykonanych w bankomatach w dniu 14 stycznia br". Problem nie dotyczy wypłat gotówki w sieci bankomatów Euronet.
Toyota Bank poinformował w środę wieczorem, że po awarii systemu informatycznego Visa, rozpoczęto procedurę sprawdzającą proces księgowania transakcji dokonywanych przez klientów kartami płatniczymi. "W wyniku procedury Toyota Bank natychmiast, jak to tylko możliwe, dokona korekty błędnych transakcji na kontach klientów" - zadeklarował bank.
Cytowany w komunikacie prezes Toyota Bank Piotr S.Juda podkreślił, że obecnie obsługa klientów "realizowana jest przez bank w normalnym trybie".
"Niektórym instytucjom udało się zaś całego zamieszania uniknąć, bo w porę zorientowały się i nie zaksięgowały błędnych zestawień przesłanych przez Visa. Klienci innych banków, którzy używają kart Visa w bankomatach powinni więc również sprawdzić stan swoich rachunków. Oczywiście nie ma potrzeby, by wpadali w panikę, banki będą musiały poprawić stan rachunków klientów i to bez konieczności składania przez nich reklamacji" - napisał w środowym komentarzu analityk Open Finance Mateusz Ostrowski.
Polecamy:
» Wyszukiwarka bankomatów