Auta, które wiozą śmierć. Dwa typy najgorsze

Kierowcy SUV-ów i pickupów częściej zabijają pieszych. Wskazują na to badania przeprowadzone przez amerykański instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym. Ryzyko zabicia pieszego podczas wypadku z udziałem tych pojazdów jest o 45 procent większe.

Wypadek samochodowy Wypadek samochodowy
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2023/Daily News, L.P. (New York)
oprac.  PJM

Naukowcy z Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) przyjrzeli się prawie 18 tysiącom wypadków, podczas których potrącono pieszych - podaje CNN. Odkryli, że w przypadku pojazdów z atrapą chłodnicy o wysokości co najmniej metra, ryzyko zabicia pieszego jest o 45 procent większe. Wysokie nadwozie i pudełkowaty kształt są powszechne w samochodach typu pickup czy SUV. Według IIHS niechlubna statystyka dotyczy też mniejszych pojazdów. Samochody z "pudełkowatym" przodem, nawet jeśli są średniej wysokości, są o około 26 procent bardziej niebezpieczne dla pieszych.

Jak podaje instytut, od 2009 roku liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych w Stanach Zjednoczonych wzrosła o ponad 80 procent. Prawie 7400 pieszych, czyli ponad 20 osób dziennie, straciło życie w 2021 r. w wyniku potrącenia przez samochód. Eksperci wskazują, że oprócz nadmiernej prędkości i źle zaprojektowanej infrastruktury, do wzrostu liczby ofiar mogła przyczynić się również rosnąca popularność pojazdów typu pickup i SUV.

Chociaż wysokie, pudełkowate konstrukcje stały się modne wśród użytkowników samochodów, nie spełniają one żadnej funkcji, oprócz estetycznej. - Producenci aut mogą uczynić pojazdy mniej niebezpiecznymi dla pieszych, obniżając przednią część maski i ustawiając atrapę chłodnicy pod odpowiednim kątem, żeby uzyskać pochyły profil - stwierdziła w oświadczeniu Wen Hu, starsza inżynier ds. badań w IIHS. - Te masywne fronty nie przynoszą żadnych korzyści funkcjonalnych - dodała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polscy kierowcy mają dość. O blokadach na przejściu z Ukrainą głośno za granicą

Badacze wzięli pod uwagę czynniki, które mogą mieć wpływ na skalę obrażeń, takie jak ograniczenie prędkości na danym obszarze, a także wiek i płeć potrąconej osoby. Wykluczono również pojazdy wyposażone w funkcję automatycznego hamowania i wykrywania pieszych. Dobrą wiadomością dla przechodniów jest fakt, że te funkcje są coraz częściej stosowane. Urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Stanach Zjednoczonych zaproponował nawet wprowadzenie obowiązku stosowania tej technologii.

"Nasze lekkie pickupy i pełnowymiarowe SUV-y są standardowo wyposażone w funkcję hamowania przed pieszym z przodu, a systemy kamer o wysokiej rozdzielczości są dostępne w większości wersji wyposażenia" - oświadczyło General Motors. Z kolei Ford zwrócił uwagę na to, że automatyczne hamowanie z funkcją wykrywania pieszych jest standardem w prawie wszystkich nowych pojazdach. Firma oferuje również inne systemy hamowania awaryjnego. Grupa branży motoryzacyjnej reprezentująca wielu głównych producentów samochodów w USA, Alliance for Automotive Innovation, zapewniła, że jej członkowie dokonują "znaczących inwestycji" w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Źródło: CNN

Źródło artykułu: WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Ukraina uderza na terytorium Rosji. Pożar w bazie paliwowej
Ukraina uderza na terytorium Rosji. Pożar w bazie paliwowej
Prezydent Kolumbii apeluje do Donalda Trumpa. "Proszę nie szkodzić"
Prezydent Kolumbii apeluje do Donalda Trumpa. "Proszę nie szkodzić"
Rewolucja w życiu Kaczyńskiego. "Mówiło się o tym przed wakacjami"
Rewolucja w życiu Kaczyńskiego. "Mówiło się o tym przed wakacjami"
Młodzi mężczyźni wyjeżdżają z Ukrainy. Ruch na przejściach
Młodzi mężczyźni wyjeżdżają z Ukrainy. Ruch na przejściach
Przygotuj się na ocieplenie. Jest prognoza pogody na 10 dni
Przygotuj się na ocieplenie. Jest prognoza pogody na 10 dni
Rosyjski szpieg poszukiwany. Ma dług na 600 tys. rubli
Rosyjski szpieg poszukiwany. Ma dług na 600 tys. rubli
Tajemnicza kobieta przy stole z delegacją USA na Kremlu
Tajemnicza kobieta przy stole z delegacją USA na Kremlu
Poranek Wirtualnej Polski. Tematem unijny program SAFE
Poranek Wirtualnej Polski. Tematem unijny program SAFE
Nie pójdą na kompromis. Rosjanie wskazują trzy kwestie
Nie pójdą na kompromis. Rosjanie wskazują trzy kwestie
Litwini idą w kamasze. Są szczegóły
Litwini idą w kamasze. Są szczegóły
Polityczny krajobraz Bundestagu. Skrajna prawica liderem sondaży
Polityczny krajobraz Bundestagu. Skrajna prawica liderem sondaży
Karol Nawrocki prezydentem niezależnym? Jasne stanowisko Polaków
Karol Nawrocki prezydentem niezależnym? Jasne stanowisko Polaków