Auta, które wiozą śmierć. Dwa typy najgorsze
Kierowcy SUV-ów i pickupów częściej zabijają pieszych. Wskazują na to badania przeprowadzone przez amerykański instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym. Ryzyko zabicia pieszego podczas wypadku z udziałem tych pojazdów jest o 45 procent większe.
Naukowcy z Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) przyjrzeli się prawie 18 tysiącom wypadków, podczas których potrącono pieszych - podaje CNN. Odkryli, że w przypadku pojazdów z atrapą chłodnicy o wysokości co najmniej metra, ryzyko zabicia pieszego jest o 45 procent większe. Wysokie nadwozie i pudełkowaty kształt są powszechne w samochodach typu pickup czy SUV. Według IIHS niechlubna statystyka dotyczy też mniejszych pojazdów. Samochody z "pudełkowatym" przodem, nawet jeśli są średniej wysokości, są o około 26 procent bardziej niebezpieczne dla pieszych.
Jak podaje instytut, od 2009 roku liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych w Stanach Zjednoczonych wzrosła o ponad 80 procent. Prawie 7400 pieszych, czyli ponad 20 osób dziennie, straciło życie w 2021 r. w wyniku potrącenia przez samochód. Eksperci wskazują, że oprócz nadmiernej prędkości i źle zaprojektowanej infrastruktury, do wzrostu liczby ofiar mogła przyczynić się również rosnąca popularność pojazdów typu pickup i SUV.
Chociaż wysokie, pudełkowate konstrukcje stały się modne wśród użytkowników samochodów, nie spełniają one żadnej funkcji, oprócz estetycznej. - Producenci aut mogą uczynić pojazdy mniej niebezpiecznymi dla pieszych, obniżając przednią część maski i ustawiając atrapę chłodnicy pod odpowiednim kątem, żeby uzyskać pochyły profil - stwierdziła w oświadczeniu Wen Hu, starsza inżynier ds. badań w IIHS. - Te masywne fronty nie przynoszą żadnych korzyści funkcjonalnych - dodała.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polscy kierowcy mają dość. O blokadach na przejściu z Ukrainą głośno za granicą
Badacze wzięli pod uwagę czynniki, które mogą mieć wpływ na skalę obrażeń, takie jak ograniczenie prędkości na danym obszarze, a także wiek i płeć potrąconej osoby. Wykluczono również pojazdy wyposażone w funkcję automatycznego hamowania i wykrywania pieszych. Dobrą wiadomością dla przechodniów jest fakt, że te funkcje są coraz częściej stosowane. Urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Stanach Zjednoczonych zaproponował nawet wprowadzenie obowiązku stosowania tej technologii.
"Nasze lekkie pickupy i pełnowymiarowe SUV-y są standardowo wyposażone w funkcję hamowania przed pieszym z przodu, a systemy kamer o wysokiej rozdzielczości są dostępne w większości wersji wyposażenia" - oświadczyło General Motors. Z kolei Ford zwrócił uwagę na to, że automatyczne hamowanie z funkcją wykrywania pieszych jest standardem w prawie wszystkich nowych pojazdach. Firma oferuje również inne systemy hamowania awaryjnego. Grupa branży motoryzacyjnej reprezentująca wielu głównych producentów samochodów w USA, Alliance for Automotive Innovation, zapewniła, że jej członkowie dokonują "znaczących inwestycji" w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych.
Źródło: CNN