Agora wyda do 80 mln zł na "Nowy Dzień"
"Nowy Dzień" chce sprzedawać ćwierć miliona egzemplarzy. 'Chcemy być w pierwszej trójce'.
15.11.2005 07:19
- "Nowy dzień" powinien być rentowny na poziomie operacyjnym po trzecim roku działalności, czyli w 2008 r. - zapewnia Zbigniew Bąk, wiceprezes Agory. - Przy założeniu braku zmian strukturalnych na rynku prasowym, w ciągu pierwszych trzech lat planujemy ponieść wydatki gotówkowe od 60 do 80 milionów złotych.
Agora przewiduje, że z powodu wprowadzenia nowego tytułu na rynek, zyski spółki w IV kwartale br. obniżą się. Jeżeli dziennik odniesie sukces, wydatki zostaną zwiększone.
"Na podstawie wyników badań marketingowych spółka szacuje, że jeszcze w tym roku "Nowy Dzień" uplasuje się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się dzienników w Polsce. Zgodnie z założeniami spółki, osiągnięcie średniej tygodniowej sprzedaży egzemplarzy na poziomie 250.000 powinno zapewnić sukces finansowy przedsięwzięcia" - podała Agora.
Ze względu na chęć dotarcia do wszystkich potencjalnych czytelników, w początkowym okresie spółka planuje wysoki poziom nakładów i zwrotów, aby uzyskać wysokie nasycenie rynku.
Nakład dzienny wynosi obecnie 800 tys. egzemplarzy - poza wydaniem czwartkowym, którego nakład może być znacznie wyższy.
"W celu osiągnięcia zakładanych wyników sprzedaży egzemplarzy oraz budowania lojalnej grupy czytelników, spółka zamierza przeznaczyć istotne środki na działania promocyjne i marketingowe. W czwartym kwartale 2005 r. wydatki te wyniosą od 25 do 30 milionów zł, a w 2006 r. od 35 do 45 milionów zł" - podała spółka.
Dziennik nie będzie tworzył rzeczywistości, lecz rzetelnie ją opisywał - czytamy w komunikacie prasowym. - W odróżnieniu od prasy bulwarowej, konieczność szokowania czytelnika za wszelką cenę nie jest wpisana w jego misję. Nie będzie to jednak "grzeczna" gazeta, nie będzie uciekać od tematów trudnych czy kontrowersyjnych. Zadaniem dziennika jest poruszanie spraw ważnych dla zwykłych ludzi. Bardzo często nie są to pozytywne aspekty rzeczywistości.
Na dziennik złożą się działy: Wydarzenia, Ludzie i kultura, Ciało i dusza, Sport. Znajdzie się miejsce dla polityki, bo to "przestrzeń wpływająca na nasze życie", jak stwierdził redaktor naczelny gazety Jerzy B. Wójcik. Nie będzie tematów tabu. Uwzględniona zostanie zarówno erotyka, jak i tematy społeczne. Dziennikarze będą pisać językiem "szanującym czytelnika". Swoje komentarze umieszczą, m.in. Ilony Łepkowskiej, autorka serialu "M jak miłość", oraz Dariusz Rosiak.
Każde wydanie będzie się składać z ok. 32 strony. Gazetę można kupić za złotówkę. W czwartki dołączany będzie dodatek telewizyjny. Wówczas cena wyniesie 1,50 zł. Makieta dziennika określona została przez wydawców jako przejrzysta, nie krzykliwa, do czytania i oglądania, kolorowa, ale nie odpustowa, przyjazna dla reklam.
Dziennik ma docierać do młodych ludzi zarabiających powyżej 1500 zł, zamieszkujących miasta i miasteczka, zamierzających polepszyć własne życie z myślą o przyszłości swoich dzieci.
"Nowemu dniu", oprócz redaktora naczelnego Jerzego Wójcika, szefują jego zastępcy - Bożena Makowska, Grzegorz Piechota i Jarosław Śliżewski. Za koordynację całego projektu odpowiada Wojciech Fusek, wydawca dziennika. Najciekawsze wydarzenia z całej Polski przedstawia zespół dwudziestu dziennikarzy regionalnych, którymi kieruje Roman Imielski.
Tymczasem Zarząd Agory SA, pomimo spodziewanego niższego zysku netto w tym roku w wyniku poniesionych nakładów na uruchomienie dziennika "Nowy Dzień", podtrzymuje politykę dywidendową i chęć wypłaty 50 groszy na akcję akcjonariuszom w przyszłym roku, powiedziała w poniedziałek prezes spółki Wanda Rapaczyńska.
"Polityka dywidendowa pozostaje bez zmian, czyli zakładane 50 groszy na akcję plus propozycja wykupu akcji własnych w zależności od sytuacji finansowej spółki w danym roku" - powiedziała Rapaczyńska podczas konferencji prasowej.
"Konsekwentnie będziemy inwestować w 'Nowy Dzień', jak i 'Gazetę Wyborczą'. Zdajemy sobie sprawę, że przygotowują się też nasi konkurenci. Uważamy, że nasz ruch ofensywny odbije się na wynikach Agory w krótkim terminie, ale w dłuższym pozytywnie wpłynie na wartość akcji" - uważa prezes.
Według informacji mediów, nowe dzienniki przygotowują obecnie Axel Springer, wydawca m.in. tabloidu "Fakt", tygodnika "Newsweek Polska" i miesięcznika "Forbes", oraz Michał Sołowow, wydawca "Życia Warszawy".
Według wiceprezesa spółki Zbigniewa Bąka, jeżeli na rynku prasowym dojdzie do ostrej konkurencji, to Agora jest gotowa zwiększyć nakłady na nowy dziennik.
"Dajemy sobie sześć miesięcy na nasz projekt. Po tym czasie podejmiemy decyzję i odpowiemy sobie na pytanie, czy był to sukces" - powiedział Bąk.
Po trzech kwartałach 2005 roku grupa Agory - wydawcy "Gazety Wyborczej" - miała 116,44 mln zł zysku wobec 28,24 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 872,88 mln zł wobec 723,50 mln zł.