Agencje reklamowe w Czechach kochają Boże Narodzenie
Ponad 8 mld koron (ok. 1,2 mld zł) wydały na reklamę czeskie firmy w okresie świąt Bożego Narodzenia w ub.r. Według specjalistów wydatki na ten cel w tym roku będą zdecydowanie większe.
22.11.2004 | aktual.: 22.11.2004 13:20
Także tegoroczne doświadczenia potwierdzają, że kampanie reklamowe w telewizji, radiu i prasie ukierunkowane na święta Bożego Narodzenia zaczynają się zdecydowanie wcześniej, a kluczowym miesiącem staje się październik - powiedziała prestiżowemu dziennikowi "Lidove Noviny" Hana Potuczkova z wydziału marketingowego agencji ARBOmedia, która sprzedaje czas reklamowy w mediach publicznych.
Jej słowa potwierdził także Vladimir Jurasek z Mag Media 99 - agencji sprzedającej czas reklamowy w konkurencyjnej telewizyjnej stacji komercyjnej. Najsilniejszymi okresami reklamowymi w całym roku stają się październik i listopad - wyjaśnił. Dodał, że nieustannie wydłuża się okres nadawania reklam zachęcających do zakupów przedświątecznych.
Kampanie sprzedaży przedświątecznych (specjalne oferty towarów, udzielanie tanich kredytów, akcje promocyjne, wystrój świąteczny itp.) w większości czeskich super- i hipermarketów rozpoczęły się w tym roku już we wrześniu. Handlowcy szacują, że ponad 30 proc. rocznych obrotów w sklepach przypada właśnie na okres zakupów przed Bożym Narodzeniem.
Tylko w październiku 2004 r. czeskie firmy wydały na reklamę w akcjach przedświątecznych ponad 4,1 mld koron (0,615 mld zł), z czego ponad 50 proc. trafiło do stacji telewizyjnych. Eksperci szacują, że w okresie przedświątecznym aż 35 proc. środków na reklamę trafia do prasy. Pozostałych 15 proc. to wydatki na reklamę w stacjach radiowych i np. na billboardy.
Największymi reklamodawcami w okresie przedświątecznym są w 10- milionowych Czechach operatorzy telefonii komórkowej. Ich wydatki liczone są w dziesiątkach milionów koron. Porównywalne kwoty wydają na reklamę także czeskie banki, które jednak - w odróżnieniu od operatorów telefonii komórkowej, których reklamy dominują w telewizji - preferują reklamę prasową.