Polska70 tys. euro na szkolenie rodziców zastępczych

70 tys. euro na szkolenie rodziców zastępczych

70 tys. euro otrzymało Towarzystwo "Nasz Dom", założone przez Marię
Falską i Janusza Korczaka w 1921 roku, na realizację programu PRIDE. Jest nadzieja, że dzięki temu prawie
500 dzieci z domów dziecka do końca 2004 roku trafi do rodzin
zastępczych.

01.04.2004 | aktual.: 01.04.2004 16:42

Program PRIDE powstał w Stanach Zjednoczonych. Do polskich warunków został przystosowany przez prezesa Towarzystwa "Nasz Dom" Tomasza Polkowskiego. Do marca 2004 roku w ramach programu PRIDE przeszkolono w Polsce około 2800 rodzin.

Program PRIDE (Parent Resources for Development and Education) jest specjalistycznym programem przygotowującym kandydatów na rodziców zastępczych lub adopcyjnych. Dzięki niemu mają oni nabyć umiejętności niezbędne do pracy z dzieckiem osieroconym. Chodzi m.in. o umiejętności opiekuńcze, zaspokajanie potrzeb rozwojowych, wzmacnianie więzi z rodziną biologiczną dziecka.

"Podczas takich szkoleń przyszli rodzice wchodzą w pewne role - dziecka, jego rodziców i opiekunów"- wyjaśnił prezes Towarzystwa "Nasz Dom" Tomasz Polkowski. Dodał, że jeden cykl programu trwa około 3 miesięcy.

"Są dzieci w polskich domach dziecka, które marzą o prawdziwym domu. Taką możliwość stwarza im rodzina zastępcza. Rożni się ona od rodziny adopcyjnej tym, że jest gotowa na współdziałanie z rodziną biologiczną dziecka"- powiedziała dyrektor domu małego dziecka w Warszawie Maria Kolankiewicz.

Według Polkowskiego, rodzina zastępcza musi spełniać kilka wymogów: mieć odpowiednie warunki mieszkaniowe i dochody, mieć motywację i chęć wyjścia na przeciw potrzebom dziecka.

Rodziną zastępczą mogą zostać także osoby samotne. "Przyszły rodzic musi spełniać szereg wymogów prawnych, na przykład musi być obywatelem polskim, korzystać w pełni z praw publicznych, nie być karany, nie mieć ograniczonej władzy rodzicielskiej"- wyjaśnił psycholog z Towarzystwa "Nasz Dom" Krzysztof Skarzyński.

Towarzystwo "Nasz Dom" powstało w 1921 roku założone przez Marię Falską i Janusza Korczaka. Od 1995 roku Towarzystwo rozpoczęło kampanie medialne pod hasłem "Zamknijmy domy dziecka"! Towarzystwo jest znane z takich akcji medialnych jak np. "Pocztówka do św. Mikołaja".

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)