61% sprzedawców sprzedałoby wyroby tytoniowe nieletnim
Aż 61% sprzedawców sprzedałoby wyroby tytoniowe nieletnim, mimo że 84% z nich wie, że przy zakupie np. papierosów ma prawo zażądać dokumentu od osoby, która wygląda na nieletnią - wynika badania przeprowadzonego w ramach Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży.
20.06.2006 17:50
Ankieterzy, wyglądający na nieletnich wchodzili do sklepu i próbowali zakupić wyroby tytoniowe. W 2005 r. badaniem objęto 1295 punktów sprzedaży w 13 miastach Polski.
We wtorek rusza 9. edycja Programu, którego celem jest zapobieganie dostępowi nieletnich do wyrobów tytoniowych. Inauguruje ją Dzień Odpowiedzialnej Sprzedaży w Kielcach. Podobne dni będą organizowane w Poznaniu, Lublinie, Płocku, Warszawie, Krakowie, Nowym Sączu, Tarnowie i w Rzeszowie.
Program Odpowiedzialnej Sprzedaży rozpoczął się w 1998. Obecnie jest realizowany przez 17 partnerów; w tym m.in. jedna z największych firm tytoniowych, niektóre sieci handlowe, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Naczelną Radę Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Izbę Handlu oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
W wielu miastach w programie uczestniczą też samorządy. Z ubiegłorocznych badań wynika, że coraz więcej sprzedawców identyfikuje wiek młodych klientów, którzy próbują kupić wyroby tytoniowe (w roku ubiegłym było to 47% przebadanych sprzedawców).