36 zł to średnie miesięczne kieszonkowe dzieci
Kieszonkowe dzieci w wieku od 4 do 18 lat wynosi miesięcznie średnio 36 złotych. Wysokość kieszonkowego rośnie wraz z wiekiem - młodzież w wieku 16-18 lat ma do swojej dyspozycji średnio 60 zł miesięcznie - wynika z opublikowanego we wtorek sondażu Ipsos. Dzieci wydają pieniądze głównie na słodycze, gazety, czasopisma, przekąski, napoje, żywność.
Młodsze dzieci (4-10 lat) otrzymują miesięcznie 26 zł.
Kieszonkowe dostaje niemal cała młodzież w wieku 15-18 lat (94 proc.), połowa najmłodszych dzieci w wieku 4-10 lat oraz trzy czwarte młodszych nastolatków (11-15 lat).
14.09.2004 | aktual.: 14.09.2004 15:07
Dwie trzecie rodziców (67 proc.) daje swoim pociechom przynajmniej od czasu do czasu pieniądze, którymi mogą one same dysponować. Rodzice najczęściej dają dzieciom pieniądze w prezencie (74 proc.) oraz w formie nieregularnych wypłat w zależności od potrzeb dzieci oraz własnych możliwości finansowych (73 proc.).
44 proc. spośród nich daje dzieciom pieniądze regularnie (co tydzień lub co miesiąc), 17 proc. nagradza dzieci pieniędzmi za dobre stopnie w szkole, 13 proc. daje pieniądze za prace wykonywane w domu.
Według połowy respondentów, ich dzieci odkładają część pieniędzy na jakiś konkretny cel albo po prostu, by mieć pieniądze w zapasie. W tym zakresie nie ma zasadniczych różnic w poszczególnych grupach wiekowych.
Oprócz dysponowania swoimi pieniędzmi dzieci biorą udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. Towarzyszą rodzicom podczas zakupów. Najczęściej, bo aż w jednej trzeciej (33 proc.). przypadków, dzieci chodzą z rodzicami na zakupy kilka razy w tygodniu, a blisko w jednej czwartej (24 proc.) - raz w tygodniu. Zaledwie 4 proc. respondentów przyznało, że ich dzieci nigdy nie towarzyszą im podczas zakupów.
Dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marek jogurtów i serków. Następne w kolejności są płatki śniadaniowe oraz odzież i obuwie dla dzieci, przy zakupie których decydują lub współdecydują o wyborze marki u blisko trzech czwartych badanych.
Generalnie młodsze dzieci mają mniejszy udział w podejmowaniu decyzji. Im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze marek czy produktów wzrasta. Szczególnie widoczne jest to podczas zakupów sprzętu nowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery i oprogramowanie czy gry komputerowe.
Ipsos w Polsce jest częścią międzynarodowej grupy badawczej Ipsos, obecnej w 36 krajach świata. Firma specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, opinii w sektorze publicznym i prywatnym.
Badanie przeprowadzono między 2 a 8 kwietnia tego roku na próbie 1 tysiąca Polaków w wieku 15 i więcej lat. (PAP)