21 mln kary za jogurty Activia i napoje DanActive
Firma Dannon zgodziła się w środę wypłacić 21 mln dol. tytułem odszkodowania za wprowadzające konsumentów w błąd reklamy jej produktów - jogurtu Activia i napoju DanActive. Odszkodowanie jest elementem ugody pozasądowej zawartej z władzami stanowymi i federalnymi.
Reklamy firmy Dannon głosiły, że bakterie zawarte w jogurtach Activia wspomagają regularne funkcjonowanie przewodu pokarmowego, a napój DanActive podnosi odporność organizmu.
Federalna Komisja Handlu (FTC) poinformowała w środę, że nie ma wystarczających danych naukowych na poparcie zawierających takie informacje tekstów promocyjnych, zamieszczanych na opakowaniach produktów oraz w ich reklamach.
Komisja podała, że zawarła ugodę z firmą Dannon. Podkreśliła też, że Dannonowi nie wolno było posługiwać się w celach promocyjnych informacjami, które nie zostały potwierdzone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).
Prokuratorzy generalni z 39 stanów ogłosili w środę, że Dannon wypłaci 21 mln dol. odszkodowania w ramach ugody pozasądowej. Postępowanie 39 stanów przeciw Dannonowi, któremu przewodzili prokuratorzy z Oregonu (zachód) i Tennessee (środkowy wschód), doprowadziło do największej w historii ugody między producentem żywności a oskarżycielami reprezentującymi wiele stanów.
- Konsumenci chcą i mają prawdo do prawdziwej informacji w sprawach dotyczących zdrowia - powiedział szef FTC Jon Leibowitz w oficjalnym oświadczeniu. - Firmy takie jak Dannon nie powinny przesadzać, (gdy chodzi) o naukowe dane użyte dla promocji produktu - dodał Leibowitz.
Przy okazji problemów koncernu w USA warto dodać, że również w Europie Danone ma problemy z wykazaniem zdrowotnych właściwości swoich produktów. Francuzi próbowali kilka tygodni temu przekonać Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), że Actimel ma dobroczynny wpływ na samopoczucie starszych osób.
"EFSA doszedł do wniosku, że pozytywne elementy zawarte we wniosku złożonym w sierpniu 2009 przez Danone'a nie wystarczą do stwierdzenia bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego między spożywaniem Actimela a zmniejszonym ryzykiem biegunki, związanej z obecnością bakterii Clostridium difficile w jelitach starszych osób poddawanych leczeniu antybiotykami w środowisku szpitalnym" - podał urząd.
Kilka miesięcy wcześniej francuski koncern ogłosił, że rezygnuje z próby oficjalnego wykazania ”korzyści dla zdrowia”, mających wynikać ze spożywania Activii i Actimela. - Wnioski - złożone uprzednio do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) - zostały wycofane - ogłosiła firma. Ale sprawa będzie miała swój ciąg dalszy - podkreśla Danone.
Mimo to koncern nie zrezygnował z emitowania reklam, w których przekonuje o dobroczynnym wpływie na zdrowie swoich produktów. Możemy je oglądać również w polskiej telewizji. Jakie stanowisko zajmuje w tej sprawie polski Urząd Ochrony Konkurencji i Klienta, poinformujemy jutro.