2006 rok był fenomenalny dla Internetu
Ponad 90% polskich Internautów korzysta ze stałych łącz. To prawdziwa rewolucja – oceniają przedstawiciele Interactive Advertising Bureau. Raport "Internet 2006 Polska, Europa i świat" przygotowany przez organizację pokazuje, że Internet rozwijał się w ostatnim roku fenomenalnie, a wszelkie przesłanki pokazują, iż może być tylko lepiej.
Rok 2006 w Internecie upłynął pod znakiem wzrostu wydatków na reklamę online, spektakularnego wzrostu popularności serwisów tworzonych przez użytkowników oraz rozwoju rynku handlu elektronicznego. O tym jak ważne są media interaktywne świadczy to, że adresy stron www pojawiają się w reklamach telewizyjnych. _ Praktycznie każda kampania telewizyjna odnosi się do strony internetowej i to świadczy o tym, jak silne jest to medium_ - mówi prezes IAB Michał Tober z Wirtualnej Polski.
Szerokopasmowa rewolucja
W ostatnich pięciu latach dokonała się prawdziwa rewolucja jeśli chodzi o dostęp szerokopasmowy do Internetu bo ze stałych łącz korzysta w Polsce 90% internautów. Przekłada się to oczywiście na to, do jakich celów Internet jest wykorzystywany oraz jak intensywnie. Badania na wielu rynkach pokazały, że moment przełączania się na szybki Internet powoduje, że internauci spędzają w sieci więcej czasu, zaczynają więcej kupować czy się komunikować - mówi członek zarządu IAB Piotr Kowalczyk z Onetu.
Polscy internauci spędzają w sieci 28 godzin i 3 minuty miesięcznie – pokazują badania Megapanel PBI/Gemius z grudnia 2006 roku. W porównaniu z 2005 rokiem oznacza to wzrost o 5 godzin. Jeśli taka dynamika się utrzyma to w 2007 roku polski internauta będzie przeznaczał na sieć średnio powyżej godziny dziennie - mówi Kowalczyk. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazały, że internauci z Wysp spędzają 148 minut dziennie przed telewizorem natomiast aż 164 w Internecie.
W minionym roku wzrosła także liczba polskich internautów - pod koniec 2006 roku wynosiła 13,1 mln co stawia nas na 9. miejscu w Europie. Cały czas z Internetu częściej korzystają mieszkańcy miast (prawie 50%) niż wsi (22%) oraz młodsi niż starsi (w grupie wiekowej 15-19 prawie wszyscy korzystają z sieci, zaś wśród osób powyżej 60 roku życia zaledwie 4%). Ciekawostką jest, że biorąc pod uwagę odsetek gospodarstw domowych, Polska, co prawda jest daleko za Skandynawią czy krajami Beneluksu, natomiast wyprzedza Włochy czy Irlandię.
Reklamowy wzrost
Obroty polskiego e-commerce wzrosły w 2006 roku do 5 mld złotych. Zakupy w sieci robi ponad 3,3 miliona osób. To z kolei ma znaczenie dla rynku reklamowego. Wiadomo, że budżety marketingowe podążają za konsumentem, a jeśli oni "przesiadają się" z innych mediów do Internetu no to tylko kwestią czasu kiedy budżety marketingowe z innych mediów przejdą do Internetu. Co zresztą od kilku lat następuje - mówił Kowalczyk.
W 2006 roku wydatki netto (bez umów barterowych) na reklamę w Internecie w Polsce wyniosły ok. 215 mln złotych. Oznacza to wzrost o prawie 60% w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki na reklamę online stanowiły już 3,9% wszystkich wydatków reklamowych. W Wielkiej Brytanii Internet przyciąga ponad 11% wszystkich nakładów na reklamę, więcej niż radio i outdoor razem wzięte. Na całym świecie wydatki na reklamę online to 5,8% wszystkich wydatków reklamowych.
Interactive Advertising Bureau działa na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku i ma na swoim koncie mi.: stworzenie i przeprowadzenie w 2004 roku pierwszej kampanii edukacyjnej „Internet też medium”. W 2006 roku podjęto decyzję o reorganizacji struktur stowarzyszenia. W wyniku tych zmian został powołany do życia Związek Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska. Trzon związku tworzą portale internetowe - w tym Wirtualna Polska - i sieci reklamowe. Współtworzą go także agencje interaktywne, domy mediowe, firmy badawcze oraz inne podmioty reprezentujące pozostałe dziedziny tej branży.
Najnowszy raport strategiczny IAB Polska przedstawia następujące zagadnienia: Dostęp do internetu, Broadband, Konsumenci online, Czas korzystania, Reklama Online, Wyszukiwarki, Witryny internetowe, E-commerce, Web 2.0. Dokument dostępny jest na stronach internetowych stowarzyszenia oraz w magazynie Brief.