16 proc. utworów muzycznych w Europie i USA będzie w 2010 r. sprzedawane online
W 2010 roku w Europie i Ameryce Północnej
16 proc. całej sprzedaży utworów muzycznych odbywać się będzie
online. Te dwa regiony mają stanowić światowe centra handlu
cyfrowym dźwiękiem - twierdzi w opublikowanej analizie
monitorująca rynek informatyczny i internetowy firma Strategy
Research.
28.10.2005 | aktual.: 28.10.2005 17:10
Analitycy Strategy Research twierdzą, że dominacji tych dwóch regionów w sprzedaży cyfrowych utworów muzycznych sprzyja coraz większy rozwój sieci dostępu szerokopasmowego i usług udostępniania cyfrowego dźwięku. W efekcie klienci w Ameryce Północnej i Europie wydadzą w tym roku ponad 1 mld dolarów na cyfrowe utwory muzyczne.
Przez najbliższe 5 lat cyfrowy dźwięk będzie trafiał do konsumentów poprzez sklepy iTunes firmy Apple, Rapsody - należące do Real Networks, serwis Sony, Yahoo i Napster. Według analityków Strategy Research, popyt na cyfrową muzykę będzie stymulowany "gwałtownym wzrostem sprzedaży odtwarzaczy MP3 oraz telefonów komórkowych z takimi odtwarzaczami".
Raport twierdzi jednak, że na rynku muzycznym online wygra ta firma, która zapewni swojemu serwisowi odpowiednio dużą liczbę subskrybentów. W 2010 roku bowiem aż 60 procent dochodów ze sprzedaży takich utworów muzycznych pochodzić będzie z wpływów comiesięcznych subskrypcji.
Liczba "dorywczych" klientów, którzy zmieniają serwisy, będzie przy tym maleć w następnych latach, a migracje między serwisami następować będą tylko przy wyraźnych zmianach cen bądź rozszerzeniach oferty - prognozuje Strategy Research.