110 lat wrocławskich tramwajów
Parada zabytkowych tramwajów otworzyła we Wrocławiu obchody 110. rocznicy obecności tramwajów
elektrycznych w tym mieście. Miłośnicy pojazdów szynowych
fotografowali maszyny, a następnie wyjechali nimi w przejażdżkę po
Wrocławiu.
21.09.2003 | aktual.: 21.09.2003 15:32
Urodzinowa impreza z tej okazji wraz z tortem, który podawano w tramwaju restauracyjnym "Baba Jaga", zaczęła się w południe na Placu Teatralnym w centrum Wrocławia.
Mieszkańcy mogli z bliska obejrzeć wszystkie najciekawsze pojazdy, które są już na zasłużonej "emeryturze" i znajdują się pod opieką Towarzystwa Muzeum Komunikacji Miejskiej we Wrocławiu.
Po prezentacji wagonów, wśród których był odrestaurowany tramwaj konny oraz pierwsze produkowane w Polsce tramwaje przegubowe, a także wagon "Jaś" z 1902 roku, pojazdy wyruszyły w kursy wyznaczonymi trasami.
Podczas parady zabrakło zapowiadanego zabytkowego tramwaju produkcji wrocławskiej fabryki Linke Hoffman z 1929 roku. Tramwaj pomalowano w oryginalne, piaskowe barwy, ma też niemieckie oznaczenia i odpowiedni numer seryjny z tamtych czasów.
"Jego remont trwał od 3 lat i jest to perełka w naszej kolekcji. Niestety, podczas przejazdu tramwaj stanął i okazało się, że awaria układu hamulcowego nie pozwoliła mu na dalszą jazdę - musieliśmy go wycofać do zajezdni" - powiedziała prezes Towarzystwa Muzeum Komunikacji Miejskiej Jadwiga Szpak-Schleier.
Tramwaje konne pojawiły się we Wrocławiu 126 lat temu, niedługo po omnibusach konnych funkcjonujących w mieście od 1862 roku. W 1892 roku niemieckie przedsiębiorstwo rozpoczęło we Wrocławiu budowę elektrycznej sieci trakcyjnej i rok później po Wrocławiu jeździły już tramwaje elektryczne.