Trwa ładowanie...
10-06-2008 20:50

100 osób zginęło w katastrofie samolotu w Chartumie

W katastrofie samolotu Airbus A310 z 203 pasażerami i 14 członkami załogi na pokładzie, należącego do narodowego przewoźnika Sudan Airways, zginęło we wtorek wieczorem
prawie 100 osób - poinformowała telewizja sudańska.

100 osób zginęło w katastrofie samolotu w ChartumieŹródło: AFP
d44mi6p
d44mi6p

Samolot zapalił się po wybuchu, który rozerwał jeden z jego silników, podczas lądowania na lotnisku w Chartumie. Maszyna zjechała z pasa startowego i - według niektórych źródeł - przełamała się na dwie części. Lądowanie odbywało się w złych warunkach atmosferycznych podczas szalejącej burzy.

W Sudanie panuje obecnie pora deszczowa; często występują też burze piaskowe.

Maszyna, którą zakupiono zaledwie 7 miesięcy temu, leciała ze stolicy Jordanii Ammanu z międzylądowaniem w Damaszku.

Wstępne informacje wskazują, że prawie połowa pasażerów poniosła śmierć- powiedział prezenter telewizji sudańskiej. Poinformował, że do szpitali w Chartumie przewieziono "dużą liczbę rannych".

d44mi6p

Dyrektor stołecznego lotniska Jussef Ibrahim określił przyczynę katastrofy jako "techniczną". Nie możemy obecnie podać dokładnej liczby ofiar, ale duża liczba pasażerów jest cała i zdrowa - dodał.

Płonącą maszynę otoczyła policja. Trwa akcja gaszenia pożaru. Lotnisko zostało zamknięte, ale Ibrahim zapowiedział, że w środę rano zostanie otwarte.

Jeden z pasażerów, Abbas al-Fadini, powiedział telewizji CNN, że zapalił się prawy silnik samolotu i wkrótce dym przedostał się do wnętrza maszyny. Uratował się dzięki temu, że siedział z przodu i mógł szybko wydostać się na zewnątrz.

Rodziny pasażerów, oczekujące na lotnisku na bliskich, przeżyły chwile grozy. Były przypadki paniki.

d44mi6p

Według źródeł sudańskich, większość pasażerów stanowili Sudańczycy.

Była to jedna z najtragiczniejszych katastrof lotniczych ostatnich lat w Sudanie. W lipcu 2003 r., w katastrofie maszyny należącej również do Sudan Airways, zginęło 115 osób, w tym 8 cudzoziemców.

W ostatnich latach miało miejsce kilka równie tragicznych katastrof lotniczych.

17 lipca 2007 roku brazylijski Airbus A320 ze 176 osobami na pokładzie rozbił się w czasie ulewnego deszczu na lotnisku Congonhas w Sao Paulo. Po wylądowaniu samolot nie zdołał wyhamować na końcu pasa, przejechał przez zatłoczoną szosę i uderzył w stację paliwową, powodując wybuch jej zbiorników i olbrzymi pożar. Ze 170 pasażerów i sześciu członków załogi, znajdujących się na pokładzie, nikt się nie uratował. Na ziemi zabitych zostało co najmniej 15 osób.

d44mi6p

5 maja 2007 roku lecący z Duali w Kamerunie do stolicy Kenii Nairobi Boeing 737-800 kenijskiego towarzystwa Kenya Airways rozbił się wkrótce po starcie. Najprawdopodobniej nie przeżył nikt spośród łącznie 114 pasażerów i członków załogi.

1 stycznia 2007 roku Boeing 737-400 indonezyjskiego towarzystwa AdamAir ze 101 osobami na pokładzie zaginął podczas lotu z Surabai do Manado na wyspie Sulawesi (dawny Celebes). Wraku samolotu nie odnaleziono, 25 stycznia okręt wojenny USA odebrał sygnały radiowe "czarnej skrzynki" w miejscu, gdzie głębokość morza przekracza 1000 metrów.

29 września 2006 roku lecący z Manaus do Brasilii Boeing 737-800 brazylijskiego towarzystwa Gol rozbił się w amazońskiej dżungli po powietrznej kolizji z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Embraer Legacy. Nie ocalał nikt spośród łącznie 154 pasażerów i członków załogi Boeinga, natomiast uszkodzony Embraer zdołał bezpiecznie wylądować.

d44mi6p

22 sierpnia 2006 roku lecący z Anapy na rosyjskim wybrzeżu Morza Czarnego do Petersburga Tupolew Tu-154M rosyjskiego towarzystwa Pułkowo runął na ziemię i spłonął około 45 kilometrów na północny wschód od Doniecka na Ukrainie. W katastrofie zginęło wszystkich 170 pasażerów i członków załogi. Przyczyną wypadku była utrata siły nośnej przez samolot po zetknięciu się z frontem burzowym, który poderwał maszynę pod ostrym kątem ku górze.

9 lipca 2006 roku lecący z Moskwy Airbus A310 rosyjskiego towarzystwa Sibir rozbił się podczas lądowania w Irkucku. Wskutek błędów załogi jeden z silników nie został przełączony na hamujący ciąg wsteczny i maszyna przetoczyła się przez cały pas startowy, uderzając w betonową barierę. Zginęło 125 spośród łącznie 203 osób znajdujących się na pokładzie.

3 maja 2006 roku lecący ze stolicy Armenii Erewanu do Soczi na czarnomorskim wybrzeżu Rosji Airbus A320 armeńskiego towarzystwa Armavia runął do morza, podchodząc przy złej pogodzie do lądowania. Wrak maszyny spoczął na głębokości 700 metrów, zginęło wszystkich 113 pasażerów i członków załogi.

d44mi6p

10 grudnia 2005 roku lecący ze stolicy Nigerii Abudży 33-letni McDonnell Douglas DC-9-32 nigeryjskiego towarzystwa Sosoliso rozbił się w trakcie lądowania przy złej pogodzie w Port Harcourt. Zginęło łącznie 108 pasażerów i członków załogi, jedna osoba ocalała.

6 grudnia 2005 roku samolot transportowy Lockheed C-130E Hercules irańskiego lotnictwa wojskowego uderzył w 10-piętrowy budynek mieszkalny w Teheranie, próbując po awarii jednego z silników powrócić na tamtejsze lotnisko Mehrabad. Maszyna leciała do Bandar Abbas nad Zatoką Perską z dziennikarzami, którzy mieli relacjonować ćwiczenia wojskowe. Nikt z 94 znajdujących się na pokładzie osób nie przeżył, śmierć poniosło także 10 ludzi na ziemi.

22 października 2005 roku lecący z Lagos do Abudży Boeing 737-200 nigeryjskiego towarzystwa Bellview Airlines rozbił się wkrótce po starcie, grzebiąc w szczątkach wszystkich 117 pasażerów i członków załogi. Wrak odnaleziono w odległości około 30 kilometrów na północ od Lagos; przyczyna katastrofy nie została jednoznacznie wyjaśniona.

d44mi6p

5 września 2005 roku lecący do Dżakarty Boeing 737-200 indonezyjskiego towarzystwa Mandala Airlines runął na ziemię tuż po starcie z Medanu na Sumatrze. Z nieustalonych przyczyn maszyna spadła na zabudowany teren w odległości zaledwie pół kilometra od lotniska. Liczba ofiar nie jest dokładnie znana; zginęło nie mniej niż 101 spośród 117 osób znajdujących się na pokładzie i co najmniej 44 osoby na ziemi.

16 sierpnia 2005 roku lecący z Panamy na Martynikę McDonnell Douglas MD-82 kolumbijskiego towarzystwa West Caribbean Airways rozbił się koło Machiques na północnym zachodzie Wenezueli, gdy oba silniki samolotu zaprzestały pracy. Zginęło wszystkich 160 pasażerów i członków załogi.

14 sierpnia 2005 roku lecący z Larnaki na Cyprze do Aten Boeing 737-300 cypryjskiego towarzystwa Helios Airways rozbił się około 40 kilometrów na północny wschód od Aten, po tym gdy załoga samolotu straciła przytomność wskutek rozhermetyzowania kabiny. Śmierć poniosło wszystkich 121 osób znajdujących się na pokładzie.

d44mi6p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44mi6p
Więcej tematów