Za te katastrofy samolotów winę ponosi człowiek
Błąd pilota
Drugi pilot rozbił samolot specjalnie?
Do momentu, w którym kapitan lotu 4U 9525 niemieckich linii Germanwings przebywał w kabinie pilotów, podróż przebiegała spokojnie. Gdy z niej wyszedł, przekazując stery drugiemu pilotowi, ten od razu rozpoczął procedurę schodzenia maszyny.
Według ustaleń francuskich śledczych wygląda na to, że drugi pilot rozbił samolot specjalnie.
Airbus A320 Germanwings wystartował we wtorek przed godz. 10 z Barcelony i leciał do Duesseldorfu w Niemczech. Rozbił się na wysokości ok. 2 tys. m n.p.m., w miejscowości Meolans-Revel w Alpach francuskich. Na pokładzie znajdowało się 144 pasażerów i sześciu członków załogi. Nikt nie przeżył katastrofy.
To nie pierwszy taki przypadek w historii lotnictwa, kiedy zawinił człowiek, a nie maszyna.
(WP, TVN24, Wikipedia, PAP, IAR, mg)
Pechowe lądowanie w San Francisco
Katastrofę samolotu południowo koreańskich linii Asiana Airlines, który rozbił się na pasie lotniska w San Francisco w lipcu 2013 roku, spowodował błąd pilota.
Boeing 777 przy podchodzeniu do lądowania uderzył tylną częścią w pas startowy, po czym doszło do oderwania się ogona. Z samolotu na pas startowy wypadła część pasażerów i stewardesa. Trzy osoby zginęły, kilkadziesiąt zostało rannych.
Wypadek American Airlines 1420
1 czerwca 1999 roku na lotnisku w amerykańskim mieście Little Rock McDonnell Douglas MD-82 linii American Airlines nie zdołał zatrzymać się na pasie startowym podczas lądowania, po czym rozbił się około 240 metrów za nim. W wyniku katastrofy zginął kapitan i dziesięciu pasażerów, a ponad sto osób zostało rannych.
Za przyczyny katastrofy uznano błąd załogi, polegający na kontynuowaniu podejścia do lądowania, mimo warunków pogodowych poniżej dopuszczalnych wartości i niedopilnowanie przez pilotów otwarcia spojlerów.
Po katastrofie American Airlines wydano szereg zaleceń dotyczących uruchamiania hamulców i spojlerów podczas lądowania, a także odpowiedzialności pilotów za te czynności.
Samobójstwo pilota?
31 października 1999 roku do wód Atlantyku spadł samolot linii EgyptAir, lecący z Los Angeles do Kairu. Na pokładzie Boeinga 767 znajdowało się 217 pasażerów. Amerykańska agencja badająca wypadki lotnicze stwierdziła, że katastrofa nie była wypadkiem i przekazała śledztwo FBI. Na odnalezionym zapisie z czarnej skrzynki słychać, jak pierwszy pilot przed tragedią mówi: "co to? Co to? Wyłączyłeś silniki?", a drugi powtarza: "Zaufałem Allahowi".
(Na zdjęciu członek rodziny jednej z ofiar katastrofy Boeinga 767 modli się w Parku Stanowym Brenton Point na Rhode Island, gdzie w morskich wodach odbył się symboliczny pogrzeb ofiar katastrofy).
Katastrofa lotu Aerofłot 593
23 marca 1994 roku samolot pasażerski Airbus A310 rosyjskiej państwowej linii lotniczej Aerofłot z 75 osobami na pokładzie, rozbił się na Syberii. Nikt nie przeżył katastrofy.
Na pokładzie znajdowały się dzieci kapitana maszyny, które wkrótce po starcie przyszły do kabiny pilotów. Pierwsza za sterami zasiadła córka kapitana, następnie syn. Włączony był wtedy autopilot, więc pozornie nie powinno się nic wydarzyć. W pewnym momencie maszyna zaczęła gwałtownie spadać. Po pewnym czasie drugiemu pilotowi udało się wyprowadzić samolot z korkociągu, ale ten znalazł się już zbyt nisko i uderzył w porośnięte lasem zbocze góry.
Naruszył przestrzeń powietrzną. Został zestrzelony
W sierpniową noc 1983 roku doszło do jednej z najtragiczniejszych katastrof lotniczych z udziałem lotnictwa cywilnego i wojskowego. W wyniku błędu pilotów Boeing-747 z południowokoreańskich linii lotniczych KAL naruszył przestrzeń powietrzną ZSRR i został zestrzelony przez samolot Su-15. Zginęło 269 osób.