Zwyczaje bożonarodzeniowe polskich internautów
Zdecydowana większość polskich użytkowników sieci planuje w nadchodzące święta obdarować najbliższych prezentami. Jednak większy niż przed rokiem odsetek badanych zamierza obniżyć wydatki na gwiazdkowe podarunki - wynika z raportu firmy Gemius.
Boże Narodzenie jest dla polskich internautów czasem kultywowania znanych od dawien dawna zwyczajów - aż 91% badanych planuje w nadchodzące święta dzielić się z najbliższymi opłatkiem, a niewiele mniej składać życzenia podczas wigilijnej uroczystości. Ośmiu na dziesięciu internautów obdaruje bliskich prezentami, a 76% przygotuje nakrycie przy stole dla niespodziewanego gościa. Religijny charakter świąt podkreśli wspólne wyjście na pasterkę oraz czytanie Pisma Świętego. Dźwięk kolęd zabrzmi w domach ponad połowy internautów.
Choinka oraz czas spędzony z rodziną to główne świąteczne skojarzenia internautów obchodzących Boże Narodzenie (odpowiednio 55 i 50% wskazań). Dla co trzeciego badanego jest to przede wszystkim święto religijne. Mężczyźni dużo częściej niż kobiety utożsamiają Boże Narodzenie z odpoczynkiem i relaksem oraz jedzeniem i spędzaniem czasu przy stole, z kolei panie z zakupami oraz przygotowaniem świątecznych potraw.
Prezenty są nieodłączną częścią Bożego Narodzenia - zaledwie co dziesiąty internauta nie zamierza obdarować nimi najbliższych. W momencie przeprowadzania badania (a więc na niecałe dwa tygodnie przed Wigilią) niemal połowa internautów (46%) dokonała już zakupu przynajmniej części gwiazdkowych prezentów. Spośród nich 28% zdecydowało się na zakup za pośrednictwem internetu - to o 6 pkt procentowych mniej niż przed rokiem.
Zmniejszył się też odsetek internautów, którzy na dwa tygodnie przed świętami dopiero planowali zakup prezentu za pośrednictwem sieci. W sumie w tym roku 22%. internautów kupujących prezenty gwiazdkowe dokonało lub planowało dokonać zakupu online, z kolei w roku ubiegłym - 25%.
Nie bez znaczenia dla wysokości świątecznego budżetu pozostaje trudna sytuacja na rynku finansowym. W porównaniu z poprzednią falą badania, odsetek internautów planujących wydać większą niż przed rokiem kwotę na prezenty świąteczne spadł z 40 do 34%.