Warszawa. Teren FSO na Żeraniu kupił deweloper. Będą zmiany
Gigantyczny teren dawnej fabryki przy ul. Jagiellońskiej o powierzchni 62 hektarów kupił deweloper. Niegdyś była tam tętniąca życiem fabryka polskich samochodów.
Fabryka samochodów zajmowała olbrzymi teren od Wisły do torów na Pelcowiźnie, przecięty ulicą Jagiellońską. Wschodnia część to m.in hale fabryczne z charakterystyczna bramą wjazdową. Po stronie zachodniej znajdował się, połączony z fabryką tunelem pod Jagiellońską, tor testowy. Ostatni samochód zjechał z taśmy fabryki w lutym 2011 roku.
Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego stołecznego ratusza przygotowało plan zmian na terenie dawnej fabryki. Popadające w ruinę hale mają być zastąpione przez lokalne centrum z blokami mieszkalnymi, przestrzenią handlową i zielenią. Zachowany ma zostać poindustrialny klimat dawnej fabryki.
Główną osią nowego osiedla Warszawy ma stać się Aleja FSO, równoległa do Jagiellońskiej. Mają tam powstać place miejskie, parki i skwery oraz układ ulic stanowiących połączenia obszaru Żerania z zielonym terenami nad Wisłą i rejonami przystanków kolejowych.
Waldemar Kraska o lekarzach-antyszczepionkowcach
Tereny po stronie Wisły są teraz własności Mennicy Polskiej, która buduje tam m.in osiedle ośmiu nowoczesnych budynków wielorodzinnych w armach inwestycji Bulwary Praskie. - Pierwszy budynek został oddany w ub.r., dla kolejnych czterech w tym roku został wybrany generalny wykonawca. W maju ruszyła sprzedaż dla II i III etapu inwestycji - poinformowała Kamila Bidzińska odpowiedzialna za kontakt z mediami z ramienia Mennicy Polskiej. Jak dodała, "200 tys. mkw zajmą mieszkania, a drugie 200 tysięcy zostanie przeznaczone na biznespark".
29 lipca bieżącego roku, teren po wschodniej stronie ulicy Jagiellońskiej został sprzedany deweloperowi OKAM. - To jedna z największych tego typu transakcji na rynku nieruchomości, nie tylko w stolicy, ale i całej Polsce - przekazało w komunikacie biuro marketingowe obsługujące dewelopera OKAM.
- Zakup ogromnych terenów fabrycznych FSO przez firmę OKAM to wyzwanie ale i szansa dla tej części Pragi. Mamy nadzieję, że zapowiedzi inwestora dotyczące utrzymania historycznego charakteru miejsca, w końcu kolebki polskiej motoryzacji, zostaną spełnione. Mamy również nadzieję, że inwestor zagospodarowując teren skorzysta z wypracowanych przed kilkoma laty rekomendacji w ramach projektu „Osiedla Warszawy”. W ich wypracowywaniu uczestniczyli eksperci, ale i przedstawiciele mieszkańców tej części Pragi, choćby z osiedla Śliwice - powiedział Krzysztof Michalski ze stowarzyszenia Porozumienie dla Pragi.
Nie wiadomo dokładnie za jaką kwotę firma kupiła teren, gdyż zasłania się tajemnicą handlową.