Siemens odpowiada na zarzuty Metra Warszawskiego. "Powołajmy niezależnego eksperta"
Firma przekonuje, że tylko osoba wyznaczona przez sąd właściwie oceni skalę problemu.
Zbyt szybko zużywające się koła w składach Inspiro i zagrożenie dotyczące możliwego zniszczenia infrastruktury, w dłuższej perspektywie czasowej. O tym fakcie poinformowało trzy dni temu Metro Warszawskie, podczas specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej. Mogłoby to doprowadzić do konieczności poniesienia wysokich kosztów, w związku z remontem torowiska. Podjęto więc decyzję o zabezpieczeniu gwarancji bankowej wynoszącej 60 mln zł. Ponadto producent nie otrzymał ostatnich 5% wartości kontraktu.
- Aby potwierdzić nasze przypuszczenia przeprowadziliśmy testy na II linii pociągami Metropolis. Wyniki potwierdziły, że nie występowała żadna interakcja pomiędzy podwoziem składu a torowiskiem. Stąd wiemy już, że problemy występują w przypadku Inspiro - mówiła WawaLove.pl Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Na odpowiedź ze strony Siemensa nie trzeba było długo czekać. Spółka w oświadczeniu przekazała: - Jesteśmy zdeterminowani, by wyjaśnić rzeczywiste przyczyny nadmiernego zużycia kół wspólnie z Metrem Warszawskim. Dlatego zwróciliśmy się do niezawisłego sądu o wyznaczenie niezależnego eksperta, który pomoże określić faktyczne przyczyny zjawiska. Spór opiera się też na kwestiach finansowych gdyż Siemens twierdzi, że wymiana kół może kosztować nawet 12 mln zł. Metro Warszawskie przekonuje z kolei, iż problem jest dużo poważniejszy i dotyczy konstrukcji wózka w składach Inspiro. Siemens nie zgadza się z tą argumentacją, stąd wystąpił do sądu o powołanie niezależnego eksperta. Ten zaczął już swoją pracę, jednak Metro ma poważne zastrzeżenia co do jego kwalifikacji oraz kompetencji. Miał on się skupić wyłącznie na zbadaniu ruchu Inspiro na II linii, z pominięciem specyfikacji budowy
składu. Czy porozumienie i rozwiązanie problemu jest w tej sytuacji możliwe? Siemens zapewnia, że tak:
- Naszą oczywistą intencją jest wspieranie klienta, aby zapewnić bezpieczny i niezakłócony transport pasażerów. Jako firma z ponad 160-letnim doświadczeniem w sektorze transportowym Siemens jest dostawcą ponad 700 pociągów metra na całym świecie, a pociągi te przewożą średnio 8 milionów pasażerów każdego dnia. Łącznie obecnie jest eksploatowanych blisko 9 tysięcy wózków Siemensa. Dzięki temu zawsze chętnie wspiera ekspercką wiedzą swoich klientów - przekazała spółka .