Ruchome Schody WZ w remoncie!
Najsłynniejszy eskalator w Warszawie został wyłączony z ruchu!
Schody ruchome prowadzące z poziomu Trasy WZ na poziom Placu Zamkowego zostały wyłączone z ruchu ze względu na konieczność przeprowadzenia "prac utrzymaniowych", czyli remontu. Zostaną wymienione elementy napędu podlegające zużyciu eksploatacyjnemu, aby schody przewoziły pasażerów płynnie, bez szarpnięć.* Obecnie naprawiany jest napęd ciągu góra-dół, co oznacza, że nie można schodami zjechać na poziom Trasy W-Z.* Aby dostać się na ten poziom należy zejść schodami awaryjnymi lub zjechać windą. Wkrótce serwisanci przejdą na ciąg schodów dół-góra. Nie będzie można zatem wjechać na poziom Placu Zamkowego.* Do dyspozycji zostaną te same schody awaryjne oraz winda, którą prosimy o pozostawienie dla najbardziej potrzebujących.*
Schody ruchome na trasie powstały w latach 1947–1949 i połączyły al. Świerczewskiego (dziś "Solidarności") z kamienicą Johna przy placu Zamkowym.
Trzy wybudowane przez radziecką firmę Metrostroj (Метрострой) ciągi schodów o długości 30 m i przepustowości 10 000 osób na godzinę były niegdyś dużą atrakcją turystyczną Warszawy. Górny peron schodów znalazł się w Kamienicy Johna (Nowickiego), którą na potrzeby budowy schodów przedłużono o 80 cm na północ i obniżono o jedną kondygnację. Radziecka maszyneria schodów ważyła 150 ton i zajęła całe podziemia kamienicy. W pieszym tunelu, wykończonym klinkierem, prowadzącym do schodów, umieszczono dwie płaskorzeźby: Razem w boju i Razem w odbudowie, mające symbolizować przyjaźń pomiędzy Polską a Związkiem Radzieckim. **
30 czerwca 1997 roku doszło do awarii ostatniego czynnego ciągu schodów. Zdecydowano wówczas o ich zamknięciu. Tunel stał pusty przez osiem lat, dopóki w 2005 roku Zarząd Dróg Miejskich nie zlecił przeprowadzenia generalnego remontu schodów.
Wymiana elementów potrwa do soboty. W niedzielę powinniśmy cieszyć się schodami i w górę i w dół.