RegionalneWarszawaKontrola klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej

Kontrola klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej

Kontrola klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej
08.07.2013 10:24

ZTM przeprowadził w tym roku 769 kontroli, z czego ponad 360 u przewoźników-ajentów. Odnotowano 50 uchybień, za które nałożono kary finansowe

W specyfikacjach przetargowych na obsługę komunikacyjną Miasto określa minimalną moc chłodzenia, w zależności od wielkości autobusu, co ma się przełożyć na wydajność tego urządzenia oraz temperaturę wnętrza pojazdów.

W przypadku przewoźników autobusowych – Miejskich Zakładów Autobusowych, Mobilisu, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz ITS Michalczewski temperatura wewnątrz pojazdów nie może przekroczyć 25 ˚C . W momencie przekroczenia tej wartości klimatyzacja powinna uruchomiać się automatycznie. W tramwajach chłodzenie ma działać przez cały czas kursowania - bowiem pojazdy są wyposażone w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który odpowiada zarówno za wentylację, ogrzewanie, chłodzenie, jak i odwilżanie. Włączanie klimatyzacji nie jest zależne od pory dnia.

W pociągach SKM, podobnie jak w autobusach, temperatura wewnętrzna nie powinna przekroczyć 25 ˚C.

Chłodzone pojazdy są odpowiednio oznakowane. Można je poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („pojazd klimatyzowany") oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu. Kierowcy autobusów wyposażonych w klimatyzację mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. „ciepłego guzika”, pozwalającego na otwieranie drzwi przez pasażerów samodzielnie. Jeśli na przystanku nie ma oczekujących i nikt nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się wtedy gorące powietrze, a schłodzone nie wydostaje się na zewnątrz.

W pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia wnętrza okna muszą zostać odblokowane, powinny zostać otwarte szyberdachy i włączone nawiewy.

W roku 2011 sprawdzono 1427 pojazdów i odnotowano 523 uchybienia. Rok później liczba skontrolowanych wozów wzrosła do 5035, a nadzór ruchu ukarał przewoźników autobusowych za 1383 przypadki niesprawnej klimatyzacji.

ZTM twierdzi, że kontrole przynoszą wymierny efekt, a liczba pojazdów z niesprawną lub źle działającym systemem chodzącym zmniejsza się.

Czy tylko my mamy zupełnie inne wrażenie?

Obraz
Obraz
Obraz
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także