Coraz więcej spraw załatwisz w dowolnym urzędzie dzielnicy w Warszawie
Od października, wszyscy warszawiacy, niezależnie od swojego miejsca zamieszkania na terenie stolicy, mogą w każdym urzędzie dzielnicy załatwić sprawy związane z zameldowaniem na pobyt stały i czasowy. Wkrótce więcej udogodnień
16.10.2014 16:30
Od października, wszyscy warszawiacy, niezależnie od swojego miejsca zamieszkania na terenie stolicy, mogą w każdym urzędzie dzielnicy załatwić sprawy związane z zameldowaniem na pobyt stały i czasowy. To samo dotyczy wymeldowania. Dzięki odmiejscowieniu usług w Warszawie wszyscy mieszkańcy naszego miasta będą mogli załatwić sprawy administracyjne w każdym urzędzie dzielnicy niezależnie od miejsca zamieszkania. W konsekwencji warszawiacy będą mogli zaoszczędzić czas, a urzędnicy usprawnić obsługę interesantów – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Około 70% wniosków składanych w urzędach dzielnic realizowanych jest w delegaturach Biura Administracji i Spraw Obywatelskich. W większości spraw nadal istnieje „właściwość miejscowa” dzielnicy, ze względu na funkcjonowanie 18 odrębnych dzielnicowych systemów m.in. ds. rejestracji pojazdów, praw jazdy czy dowodów osobistych. Wymagany jest także stały dostęp do archiwów. Dzięki połączeniu dzielnicowych systemów informatycznych w centralnej bazie dla całego miasta, od października nastąpiło całkowite odmiejscowienie usług z zakresu ewidencji ludności.
Centralna baza ewidencji ludności utworzona dla Warszawa, umożliwia załatwienie w dowolnym urzędzie dzielnicy spraw meldunkowych (tj. zameldowania na pobyt stały i czasowy, wymeldowania, przemeldowania w ramach stolicy) oraz udostępniania danych z akt ewidencji ludności.
Dzięki wprowadzonym udogodnieniom mieszkańcy Warszawy mogą swobodnie decydować o wyborze miejsca załatwienia sprawy, bez względu na dzielnicę w której zamieszkują. Dodatkowo, wykonana modyfikacja ułatwi generowanie danych z ewidencji ludności w formie raportów i zestawień, co usprawni tworzenie statystyk dotyczących m.in. liczby mieszkańców, liczby wyborców, liczby wydawanych zaświadczeń. Poprzednie rejestry zostaną zachowane w celach archiwalnych oraz zabezpieczających dane.
W maju 2014 r. odmiejscowiono również usługi związane z rejestracją pojazdów dla firm. Dzięki temu przedsiębiorcy, niezależnie od adresu swojej siedziby (na terenie Warzawy), mogą w delegaturach Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na terenie dzielnic Bemowo, Praga-Północ i Żoliborz zarejestrować swoje pojazdy. Więcej informacji tutaj .
Warszawa bierze udział w pracach nad wprowadzeniem ogólnopolskiej bazy danych i odmiejscowienia spraw związanych z wydawaniem dowód osobistych. W 2015 roku ma powstać krajowy system, który umożliwi m.in. wymianę dowodu tożsamości w dowolnym urzędzie gminy lub urzędzie miasta na terenie całego kraju.
W 2015 roku chcemy również w stolicy utworzyć centralny, ogólnomiejski system Pojazd i Kierowca. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe byłoby załatwienie spraw z zakresu rejestracji pojazdów oraz praw jazdy na terenie całej Warszawy, niezależnie od dzielnicy, w której jest się zameldowanym – mówi o planach Marcin Wojdat, Sekretarz m.st. Warszawy. Po odmiejscowieniu mieszkaniec będzie mógł udać się do urzędu w dogodnej dla niego lokalizacji (np. ze względu na miejsce pracy).
Dodatkowo prowadzone są prace nad udostępnieniem funkcji podglądu kolejki i umówieniu wizyty przez Internet we wszystkich urzędach dzielnic w ogólnomiejskim serwisie www.rezerwacje.um.warszawa.pl lub http://www.um.warszawa.pl/zalatw-sprawe-w-urzedzie , w sprawach z zakresu właściwości urzędu.