Uczelnie dostosowane do realiów rynku
Ukończenie studiów stało się standardem. Ale nie każdy absolwent znajduje pracę w swoim zawodzie. Czasem to wybór, a czasem konieczność. Bo nie zawsze studia są dopasowane do rynku pracy albo nie dają wystarczającej dawki wiedzy i praktyki. Jak to zmienić? Czy fundusze unijne mogą w tym pomóc?
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego
Studia trzeba skończyć
W 2021 roku 24,5 proc. polskiego społeczeństwa deklarowało wyższe wykształcenie. W poprzednim roku akademickim na polskich uczelniach studiowało ponad 1,2 mln osób. Działały 354 uczelnie. Zarówno liczba studentów, jak i absolwentów jest jednak z roku na rok mniejsza. Zmiany na rynku pracy i sytuacja na uczelniach sprawiają, że niektórzy studenci nie kończą studiów. Takie zjawisko jest nazywane drop-outem.
Chcemy je zmniejszyć, więc uczelnie mogą otrzymać dofinansowanie za zminimalizowanie odejść studentów. Fundusze są zaplanowane w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Konkurs prowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Uczelnie mogą zaplanować bardziej efektywną rekrutację, stworzyć biura karier czy ośrodki współpracy ze szkołami średnimi i pracodawcami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aby zachęcić do pozostania na studiach, mogą także rozwijać kształcenie zdalne lub hybrydowe, zaproponować studentom dodatkowe zajęcia, pomoc psychologiczną czy materialną. W celu sprawdzenia skuteczności działań w projekcie uczelni możliwe jest też stworzenie systemu monitorowania zjawiska drop-outu.
Do podziału jest 200 mln zł, a uczelnie mogą sfinansować projekt z dotacji aż w 97 proc. NCBR przyjmuje wnioski do końca stycznia 2025 r.
Dostępna uczelnia
Każdy z nas chce mieć równy dostęp do wiedzy i możliwość ukończenia interesujących studiów. Bardzo ważne jest również zwiększanie dostępności uczelni. Trzeba podnosić wiedzę i świadomość tego, jak ważne jest ich dostosowanie do potrzeb wszystkich osób, również tych z niepełnosprawnościami.
NCBR prowadzi konkurs na tworzenie lub rozwój centrów wiedzy o dostępności. Uczelnie mogą realizować projekty związane z podnoszeniem świadomości w tym zakresie, zwiększaniem wiedzy o projektowaniu uniwersalnym (czyli zapewniającym równy dostęp wszystkim).
Dofinansowanie może także dotyczyć współpracy z innymi jednostkami w celu wypracowania innowacyjnych produktów i usług, które będą dostępne. To współdziałanie powinno przejawiać się m.in. partnerstwem w realizacji projektu. Uczelnie mogą składać wnioski do 13 grudnia 2024 r. NCBR ma 100 mln zł z Programu FERS na sfinansowanie nowych i istniejących centrów wiedzy o dostępności na uczelniach.
Lepsza dydaktyka i administracja
Działania nie kończą się na tych już trwających. Kolejne konkursy w Programie FERS Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie prowadzić w 2025 r. Będą one miały wspólny cel: dostosowanie oferty uczelni do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji. To oznacza też lepsze dopasowanie do rynku pracy.
Pierwszy konkurs potrwa od lutego do maja 2025 roku. Jego temat przewodni to doskonałość dydaktyczna. Uczelnie będą mogły zaplanować podniesienie kwalifikacji swojej kadry w zakresie kompetencji cyfrowych, dydaktycznych, zielonych i związanych z projektowaniem uniwersalnym. Drugi konkurs będzie z kolei dotyczył kompetencji kadry administracyjnej uczelni. Jest zaplanowany w terminie maj-lipiec 2025 roku.
Kiedy nabory wniosków się rozpoczną, informacje o nich będą dostępne na platformie konkursowej NCBR. Ogłoszenia pojawią się także na Portalu Funduszy Europejskich.
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego