TVN przegrał. Są ostatnie dane i niespodziewany lider

Telewizja Republika notuje sukces. Według najnowszego raportu Nielsena w dniu zaprzysiężenia Donalda Trumpa była najchętniej oglądaną stacją w grupie wiekowej 4+. Dobrym wynikiem może pochwalić się również Polsat - był liderem w grupie komercyjnej, obejmującej widzów w wieku od 16 do 59 lat.

 TV Republika liderem. Sukces w dniu zaprzysiężenia Trumpa
TV Republika liderem. Sukces w dniu zaprzysiężenia Trumpa
Źródło zdjęć: © PAP, TV Republika
Katarzyna Staszko

W poniedziałek, 20 stycznia, czyli w dzień zaprzysiężenia Donalda Trumpa na 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych, oczy światowych mediów zwrócone były na Kapitol, gdzie odbywały się uroczystości.

Inaugurację kadencji transmitowały też polskie stacje, przyciągając przed telewizory tłumy. Potwierdzają to najnowsze dane Nielsen Audience Measurement, które pokazują, że w poniedziałkowe popołudnie widzowie najchętniej wybierali stacje informacyjne i publicystyczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pokój w Ukrainie? Kwaśniewski o "boskiej misji" Trumpa

Dobry wynik Republiki

Według danych Nielsena liderem oglądalności była TV Republika, która zanotowała 7,55 proc. SHR (Share of Audience - to udział procentowy w oglądalności telewizji w określonym czasie). Zaznaczmy, że wyniki dotyczą grupy widzów 4+, obejmującej wszystkich powyżej czwartego roku życia. Stacja wyprzedziła największych nadawców ogólnopolskich, takich jak Polsat (7,15 proc.) i TVP2 (6,99 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się TVN24 (6,41 proc.) oraz TVN (6,34 proc.), które również przyciągnęły znaczną widownię w tym wyjątkowym dniu.

Polsat na szczycie podium w innej grupie wiekowej

W grupie komercyjnej 16-59, czyli obejmującej widzów w wieku od 16 do 59 lat, liderem oglądalności w dniu zaprzysiężenia Trumpa został Polsat, który osiągnął wynik 8,13 proc. SHR. Na drugim miejscu uplasował się TVN z wynikiem 7,67 proc. Trzecie miejsce zajął TVP2, uzyskując 5,21 proc. SHR, wyprzedzając stacje informacyjne, takie jak TVN24 (4,15 proc.) oraz TV Republika, która osiągnęła wynik 4,05 proc. SHR. 

Charakterystyka badanych grup

Warto zaznaczyć, że grupa komercyjna (A16-59) i grupa 4+ w badaniach oglądalności różnią się przede wszystkim pod względem demografii widzów, na których koncentruje się analiza. Grupa komercyjna obejmuje widzów w wieku od 16 do 59 lat, czyli osoby, które są najbardziej atrakcyjne dla reklamodawców. Skupia się na aktywnej części społeczeństwa, czyli ludziach w wieku produkcyjnym, którzy mają dochody i są głównymi odbiorcami kampanii marketingowych. Wyniki oglądalności w tej grupie są szczególnie istotne dla stacji komercyjnych, takich jak Polsat czy TVN, które generują przychody głównie z reklam.

Z kolei grupa 4+ obejmuje wszystkich widzów od 4. roku życia wzwyż, bez górnej granicy wiekowej. Jest to bardziej ogólna grupa demograficzna, która daje pełny obraz oglądalności w całej populacji. Wyniki w grupie 4+ są używane do analiz popularności programów i udziałów stacji, ale mają mniejsze znaczenie dla reklamodawców, ponieważ zawierają osoby spoza kluczowej grupy docelowej, takie jak dzieci i seniorzy.

Zasięg technologiczny a oglądalność?

TV Republika jest dostępna w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na multipleksie MUX-8, co umożliwia odbiór stacji bezpłatnie za pomocą standardowej anteny telewizyjnej. Według operatora multipleksu, firmy Emitel, zasięg MUX-8 obejmuje blisko 98 proc. populacji Polski

Z kolei np. TVN24 nie jest dostępna w ramach naziemnej telewizji cyfrowej i można ją odbierać jedynie poprzez płatne platformy satelitarne, kablowe oraz internetowe. Oznacza to, że dostęp do TVN24 wymaga posiadania odpowiedniej subskrypcji u dostawcy telewizji płatnej.

Katarzyna Staszko, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (127)