RegionalneTrójmiastoPolitechnika Gdańska jako pierwsza w Polsce użyje drukarek 3D do budowy mostów

Politechnika Gdańska jako pierwsza w Polsce użyje drukarek 3D do budowy mostów

• Politechnika Gdańska wykorzysta drukarki 3D do budowy mostów
• Banaś: Zastosowanie drukarek 3D będzie coraz większe
• Podobna konstrukcja powstanie w Holandii

Politechnika Gdańska jako pierwsza w Polsce użyje drukarek 3D do budowy mostów
Źródło zdjęć: © facebook.com/PolitechnikaGdanska
Tomasz Gdaniec

- Nasze zainteresowania naukowe skupiają się wokół w szczególności konstrukcjami mostowymi. Dlatego zdecydowaliśmy się połączyć tę tematykę z nowymi technologiami. Nasz wybór padł na drukarki 3D. Obecnie ich zastosowanie w inżynierii lądowej jest niewielkie. Niewątpliwie jednak będzie się zwiększać. Jedna z holenderskich firm zaplanowała już wydrukowanie kładki, która będzie położona nad kanałem w Amsterdamie - mówi Wirtualnej Polsce mgr inż. Anna Banaś, opiekun koła naukowego MOST WANTED, asystentka i doktorantka na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.

Zadanie postawione przed uczestnikami wydaje się stosunkowo proste. Konstruktorzy mają przygotować projekt mostu o rozpiętości pół metra. Organizatorzy zastrzegli maksymalną wielkość pojedynczych elementów konstrukcji. Nie mogą one być większe niż 20x20x15 cm. W praktyce oznacza to, że uczestnicy będą musieli zaprojektować optymalne rozwiązania montażowe. Plany konstrukcyjne zostaną ocenione przez specjalny sąd konkursowy.

Do zaplanowanego na maj finału awansuje maksymalnie dziesięć najlepszych projektów. Zostaną one w Gdańsku wydrukowane, a ich autorzy przyjadą na politechnikę, aby je skleić. Następnie obiekty zostaną poddane specjalistycznej próbie wytrzymałościowej. Badane będą m.in. ugięcia mostów oraz ich masa. Zwyciężą autorzy mostu, który będzie miał najkorzystniejszy stosunek masy do wytrzymałości. Ważną częścią oceny będzie estetyka konstrukcji.

- Podjęliśmy współpracę z firmą produkującą drukarki 3D, która wydrukuje przygotowane przez uczestników konkursu projekty mostów. Zanim ogłosiliśmy konkurs sami przebadaliśmy plastikowy model gdańskiego, kolejowego mostu łukowego prowadzącego przez Martwą Wisłę. Model przysłali nam przedstawiciele firmy. Chcieliśmy wiedzieć, na jakie aspekty należy zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu tego typu konstrukcji - dodaje Banaś.

To kolejny, innowacyjny projekt Politechniki Gdańskiej w zakresie inżynierii lądowej. W ubiegłym roku naukowcy zbudowali kładkę z ekologicznych materiałów kompozytowych. "Ekomostek" może zostać umieszczona wszędzie tam, gdzie pojawiają się przeszkody komunikacyjne - cieki wodne, drogi szybkiego ruchu. Dzięki lekkości mostu można go transportować np. na tereny trzęsień ziemi.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)