Telewizja Polska coraz bliżej cyfry
Pierwsza filmowa premiera w internecie, cyfryzacja emisji oraz działalność handlowa Telewizji Polskiej to kluczowe tematy, jakimi żyje publiczny nadawca.
Piotr Gaweł, wiceprezes ds. marketingu i reklamy Telewizji Polskiej podkreśla, że stacja mocno rozwija projekt telewizji interaktywnej iTVP i inwestuje w cyfrowe systemy emisji przekazu.
„Wypracowane w ciągu ostatnich dwóch lat innowacyjne metody dystrybucji treści audiowizualnych w internecie sprawiają, że iTVP pretenduje do tytułu pierwszej telewizji interaktywnej w Polsce. Choć prace nad projektem trwają cały czas, iTVP już teraz ma na koncie kilka spektakularnych dokonań” – mówi Piotr Gaweł.
19 kwietnia iTVP przy współpracy z Gutek Film i Akson Studio dokonało pionierskiego przedsięwzięcia – pierwszy raz w historii światowej kinematografii odbyła się podwójna premiera filmu. „Oda do radości” w tym samym momencie trafiła na kinowe ekrany i do internetu. Za pośrednictwem strony itvp.pl internauci z całego świata już w dniu premiery mogli odpłatnie oglądać i co więcej ściągać ten film. To wydarzenie bez precedensu, które być może rozpoczyna nowy sposób dystrybucji filmów, a z pewnością stanowi alternatywę dla filmów nielegalnie upowszechnianych w sieci.
„Oda do radości to również pierwszy format tzw. telewizji na życzenie (Video On Demand). W nowym kontrakcie dotyczącym transmisji meczy Ligi Mistrzów jest zapis, że Telewizja Polska ma prawo udostępniać mecze w przekazie internetowym” - chwali się Leszek Bogdanowicz, kierownik projektu iTVP. Z większych projektów iTVP, jakie miały miejsce do tej pory, należy wymienić transmisję dwóch ostatnich finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz transmisję Igrzysk Olimpijskich w Turynie.
„W trakcie 2 tygodni bezpośredniego przekazu Igrzysk zanotowaliśmy w naszym serwisie ponad pół miliona użytkowników oraz ponad milion przekazów indywidualnych, dostępnych z pięciu źródeł emisji jednocześnie” – mówi Leszek Bogdanowicz.
Dostępnych było 600 godzin transmisji oraz 279 przekazów na żywo.
Cyfryzacja emisjiDo 2012 r. przekaz telewizyjny w Polsce ma ulec zmianie z analogowego na cyfrowy.
„Właśnie oddano do użytku trzeci cyfrowy zespół emisyjny, który pozwoli na zakończenie pierwszego etapu cyfryzacji emisji” – dowiadujemy się od Grzegorza Labisia, dyrektora Ośrodka Emisji TVP.
Dzięki tym zmianom emisja programów TVP S.A. odbywa się automatycznie ze specjalnych serwerów, a nad bezpieczeństwem przekazu czuwa system firmy HARRIS. Nastąpiła znaczna poprawa jakości emitowanych audycji. Tym samym TVP S.A. zrobiła kolejny krok w dziedzinie cyfryzacji.
Działalność handlowa TVP
Prężnie działa odpowiedzialne za sprzedaż i kupno programów w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu. Od 1 maja br. nowym dyrektorem Biura będzie Marek Drabik. Obejmie to stanowisko po Piotrze Fajksie, który z dniem 30 kwietnia br. odchodzi z Telewizji Polskiej.
„Na kwietniowych targach MIPTV w Cannes Biuro sprzedało m.in.: film przyrodniczy „Saga prastarej puszczy”, filmy dla dzieci: „Bajki i baśnie polskie”, „Miś Uszatek”. Format TVP – „M jak Miłość” - sprzedany niedawno do Rosji, na targach w Cannes znalazł zainteresowanie nadawców z Francji, Włoch, Czech i Irlandii” – mówi nam Marek Drabik.
„Jeszcze nie udało nam się sprzedać, ale cały czas trwają negocjacje nad nabycia przez Rosjan praw do innych formatów TVP, seriali „Na dobre i na złe” oraz „Gliny” – dodaje.
Koprodukcję TVP „Jan Paweł II” w reż. Johna Kenta Harrisona z Jonem Voightem w roli Papieża, już w trzy tygodnie od premiery, obejrzało 1 339 406 widzów.
„Dochód ze sprzedaży biletów, oraz przypuszczalny dochód ze sprzedaży filmu na DVD sprawił, że finansowy wkład TVP już teraz się zwrócił” – podkreśla sukces swojego biura Drabik.
Trwa zaciekła walka z TVN o inny filmu o Papieżu, drugą część filmu „Karol – człowiek, który został papieżem” z Piotrem Adamczykiem w roli głównej, dystrybuowany przez ITI, czyli właściciela TVN. Jak dowiedzieliśmy się TVP jest bliższa kupienia praw do drugiej części filmu.