Rusza akcja "Orzeł może"
Pokojowy marsz, przypomnienie polskich sukcesów, sylwetek wybitnych Polaków - 2 maja rusza akcja "Orzeł może", której celem jest zachęcenie Polaków do radosnego obchodzenia świąt narodowych.
Akcja organizowana jest przez radiową "Trójkę" i "Gazetę Wyborczą", patronat nad nią objął prezydent Bronisław Komorowski.
Kampania rozpoczyna się 2 maja, w Dniu Flagi - marszem w Warszawie, a zakończy 4 czerwca, w rocznicę pierwszych częściowo wolnych wyborów z 1989 r. - toastem za wolność. Przez cały ten okres organizatorzy chcą rozprawiać się ze "stereotypem Polaka-ponuraka".
- Celem naszej akcji jest przekonanie Polaków, że nie warto być malkontentem, że optymistom żyje się łatwiej, że lżej jest im znosić trudy. Chcemy sprawić, by marudzenie nie było naszą wadą narodową. Rozpoczęcie naszej akcji w Święto Flagi nie jest przypadkowe. Chcemy zachęcić rodaków do radosnego obchodzenia świąt i rocznic państwowych, będziemy przekonywać do okazywania naszego przywiązania do symboli narodowych - przekonuje na stronach Polskiego Radia dyrektor Trójki Magda Jethon.
W stolicy akcję zainauguruje "radosny pochód", który o godz. 11.45 wyruszy z Ronda de Gaulle'a, Nowym Światem na Krakowskie Przedmieście. Tam o godz. 13. przed Pałacem Prezydenckim z uczestnikami marszu spotka się prezydent Bronisław Komorowski.
Organizatorzy zapowiadają, że pochodowi towarzyszyć będzie muzyka oraz "wiele atrakcji i niespodzianek". Na czele pochodu pojedzie zabytkowy autobus, a na jego pokładzie dziennikarze radiowej Trójki: Piotr Stelmach i Michał Olszański, iluzjonista Maciej Pol a także zespół muzyczny. Kulminacyjnym punktem pochodu ma być odsłonięcie przed Pałacem Prezydenckim dwumetrowego orła z białej czekolady.
Ponadto w czwartek w czterech miastach Polski zaplanowano kolorowe happeningi. W samo południe nad Warszawą, Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem rozrzucone mają być ulotki promujące akcję i zawierające "żartobliwe, acz patriotyczne wierszyki". Organizatorzy zapraszają mieszkańców tych miast do zbierania ulotek i przynoszenia ich w wyznaczone miejsca. Dla uczestników zabawy Trójka przygotowała ponad 2000 nagród m.in. specjalnie zaprojektowane zegarki z orłem. O szczegółach zabawy przeczytać można na stronach internetowych Polskiego Radia.
Przebieg czwartkowej akcji w poszczególnych miastach będzie można śledzić słuchając w Trójce specjalnej audycji "Orzeł może". Ponadto przez cały czas trwania kampanii - od 2 maja do 4 czerwca Trójka i "Gazeta Wyborcza" wspierać ją będą w swoich audycjach i artykułach. Jak zapowiadają, będą "zachęcać Polaków do optymizmu, uśmiechu na co dzień i pewności siebie, jak również do większej wiary w swój potencjał". - W rozmowach z wybitnymi Polakami, przypomną polskie sukcesy, sylwetki słynnych rodaków, interesujące inicjatywy młodych ludzi i akcje społeczne promujące polskość i optymistyczny patriotyzm - zapowiada Polskie Radio.
Akcję promuje specjalnie skomponowana piosenka (słowa Artur Andrus, muzyka Łukasz Borowiecki), którą śpiewa zespół "Mogli w czwartek", w składzie m.in.: Anna Rusowicz, Artur Andrus i Stanisław Sojka.
Kampanii towarzyszą też: specjalne logo - na czerwonym tle biały orzeł, który jedno skrzydło składa w charakterystyczny znak OK, oraz hasło - "Polaku nie bądź ponury. Rozwiń skrzydła! Dziób do góry!".
W trakcie akcji zostanie też zaprojektowana "Metka narodowa". Od 2 do 26 maja na stronie orzelmoze.pl i za pomocą aplikacji na facebookowym profilu Trójki, będzie można wybrać trzy spośród 15 najlepiej opisujących nas - Polaków zalet. W ten sposób zostanie wygenerowana osobista metka z określonym składem procentowym cech każdej osoby. Trzy najczęściej wybierane przez użytkowników zalety trafią do "Metki narodowej", która 4 czerwca, w dniu zakończenia akcji, zawiśnie na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Część mediów kontestuje akcję nazywając ją "propagandą optymizmu" czy "marszem lemingów". "Jest super! Nie wierzysz? Przejdź się po mieście z Michnikiem i Komorowskim" - pisze np. portal wpolityce.pl. Z kolei według "Naszego Dziennika" akcja "Orzeł może "ma na celu powstrzymanie narastającej fali nastrojów patriotycznych, niepasujących do oficjalnej propagandy sukcesu".
"Nie wolno poddawać się propagandzie klęski i narodowemu masochizmowi. Nie ma zgody na sączenie jadu i obrzydzanie ojczyzny - zwłaszcza że za oknem wreszcie wiosna" - tak do udziału w kampanii zachęcał na łamach "Gazety Wyborczej" jej wicenaczelny Jarosław Kurski.
Dyrektor Trójki Magda Jethon przekonuje zaś: "chcemy pokazać, że w nas Polakach jest potencjał, że potrafimy robić rzeczy fantastyczne, niepowtarzalne i możemy być z nich dumni. Chcemy mówić też o tym, że optymizmu i uśmiechu można się nauczyć".
Akcję wspiera wielu artystów m.in.: Wojciech Pszoniak, Marek Kondrat, Zbigniew Zamachowski, Urszula Dudziak, Magda Umer, Maja Ostaszewska, Jan Englert.