Poznańskie firmy oszukiwały starszych ludzi. Teraz zapłacą surowe kary
Firmy, które namawiały starsze osoby do zakupu drogich towarów na specjalnie organizowanych pokazach, zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
20.08.2014 | aktual.: 24.08.2014 09:57
Schemat działania poznańskich firm Eco-Vital i Mat-Medic był bardzo podobny. Pierwsza dzwoniła do starszych osób, zapraszając je na występy znanych osób lub pokazy kulinarne, druga oferowała bezpłatne badania medyczne. W obu przypadkach skuszeni klienci byli jednak namawiani do zakupu bardzo drogich towarów – zestawu garnków lub tzw. rezonatorów biofotonowych. Później okazywało się, że oba produkty są znacznie droższe niż spodziewali się ich nabywcy.
Działalności obu firm bliżej przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sygnałem do wszczęcia postępowania przez urząd były skargi konsumentów, ich rodzin oraz organizacji zajmujących się ochroną praw konsumenckich. Dotyczyły najczęściej nieinformowania w zaproszeniach o handlowym charakterze pokazów.
UOKiK po zbadaniu sprawy ukarał firmę Eco-Vital 650 tys. zł kary, a Mat-Medic 250 tys. zł. Obie firmy mają też zaprzestać dotychczas stosowanych niedozwolonych praktyk.
„W ocenie UOKiK spółka Eco-Vital naruszyła zbiorowe interesy konsumentów: nie ujawniała handlowego celu prezentacji i nienależycie informowała konsumentów o ich uprawnieniach” – czytamy w uzasadnieniu decyzji.
UOKiK przypomina, że w przypadku spółki Eco-Vital nie jest to pierwsza kara. Już w ubiegłym roku wydana została decyzja zobowiązująca do zaprzestania ośmiu niedozwolonych praktyk i nakładająca prawie 200 tys. zł kary.
W przypadku Mat-Medic telemarketerzy firmy podawali się za przedstawicieli poradni diagnostycznej i zapraszali na refundowane badania. W tej samej formie prowadzone były pokazy: sale oznaczano tablicami informującymi o badaniach, a handlowcy, nierzadko przebrani w lekarskie fartuchy przedstawiali się jako konsultanci medyczni. Niezgodnie z prawdą zapewniali także o refundacji zakupów z UE, NFZ lub instytutu medycznego. Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka manipulowała również wysokością cen sprzedawanych produktów, stwarzając wrażenie, że decydując się na natychmiastowy zakup, uczestnicy pokazu otrzymają wysoki rabat. Tę nieuczciwą praktykę pracownicy spółki nazywali „techniką uciekającej okazji”.
„Zdaniem Urzędu Mat-Medic naruszył zbiorowe interesy konsumentów poprzez ukrywanie handlowego celu spotkania, stosowanie fałszywych upustów oraz informowanie o nieistniejącej refundacji” – oto treść uzasadnienia kary dla Mat-Medic.
Obie poznańskie firmy mogą się odwołać od nałożonych kar do sądu.