PolskaPonad połowa Polaków: dziennikarze są rzetelni

Ponad połowa Polaków: dziennikarze są rzetelni

40% Polaków uważa, że dziennikarze dbają o interes społeczny lepiej niż politycy. Większość ankietowanych (57%) jest też przekonana o
rzetelności dziennikarzy - wynika z najnowszego sondażu CBOS.

30.11.2006 | aktual.: 30.11.2006 15:52

63% badanych uważa ponadto, że media są przychylne wobec Unii Europejskiej, a 44% sądzi, że mają one pozytywne nastawienie wobec Kościoła katolickiego.

Sondaż wskazuje, że tylko co dwudziesty badany (5%) uważa, że politycy lepiej dbają o interes społeczny niż dziennikarze. Mniej więcej co siódmy ankietowany (15%) jednakowo ocenia dbałość o interes społeczny ze strony obydwu tych grup, natomiast więcej niż co czwarty (28%) zarzuca brak dbałości i jednym, i drugim.

Według CBOS "wydaje się, że w ciągu ostatnich czterech lat trochę poprawiło się postrzeganie środowiska dziennikarskiego". W porównaniu z wcześniejszym tego typu badaniem z 2002 r., wzrosła liczba osób dostrzegających dbałość dziennikarzy o interesy społeczeństwa.

W najnowszym badaniu CBOS zapytał ponadto respondentów, jak oceniają rzetelność polskich dziennikarzy. Ponad połowa ankietowanych (57%) wybrała odpowiedzi wskazujące, że uważają większość dziennikarzy za rzetelnych w pracy. Jedna piąta respondentów zaznaczyła odpowiedź wskazującą, że blisko połowa dziennikarzy wykonuje swój zawód rzetelnie, natomiast 15% uznało, że do uczciwych można zaliczyć mniej niż połowę przedstawicieli tego środowiska.

Większość respondentów (57%) stwierdziło, że darzy dziennikarzy zaufaniem, natomiast co siódmy (14%) zadeklarował nieufność. Około jednej piątej (22%) wybrało odpowiedź pośrednią - mówiącą, że respondent ani nie ufa dziennikarzom, ani nie jest wobec nich nieufny.

Respondenci oceniali też stosunek większości środków masowego przekazu do Kościoła, Unii Europejskiej i wybranych instytucji politycznych. Zdaniem ankietowanych Polaków, większość środków masowego przekazu jest przychylna wobec Unii Europejskiej: blisko dwie trzecie (63%) wyraża przekonanie o ich pozytywnym nastawieniu, a jedna piąta (20%) o neutralnym.

Oceniając stosunek dziennikarzy do Kościoła największa grupa respondentów (44%) uważa, że media są przychylne wobec tej instytucji, przy mniej niż jednej trzeciej (30%) postrzegających ją jako neutralną.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w dniach 2-5 listopada 2006 roku na liczącej 979 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)