Polacy planują Wielkanoc. Ile przeznaczą na artykuły spożywcze?
Od 200 do 300 zł na osobę na wielkanocne artykuły żywnościowe zamierza wydać największa grupa ankietowanych raportu UCE Research i Shopfully - taką sumę zadeklarowało 15,6 proc. respondentów. Wydatki na Wielkanoc są dla Polaków niższe niż na Boże Narodzenie.
Co musisz wiedzieć?
- Raport UCE Research i Shopfully ujawnia, że największa grupa Polaków planuje przeznaczyć na wielkanocne zakupy żywnościowe od 200 do 300 zł na osobę.
- Autorzy badania wskazują, że to mniej niż na Boże Narodzenie.
- Polacy coraz bardziej zmniejszają wydatki świąteczne, ograniczają też marnowanie żywności.
W badaniu przeprowadzonym na początku kwietnia, 14,4 proc. respondentów zadeklarowało wydatki w przedziale 150-200 zł na osobę, a 13,1 proc. planuje wydać powyżej 500 zł. Inne grupy to 12 proc. z budżetem 300-400 zł, 9,4 proc. z 100-150 zł, 8,8 proc. z 400-500 zł, 7 proc. z 50-100 zł.
2,3 proc. badanych zamierza wydać do 50 zł, a 3,5 proc. nie planuje zakupów z powodu wyjazdu. Z kolei 13,7 proc. ankietowanych nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie - wynika z raportu UCE Research i Shopfully (dawniej Grupa Offerista).
Robert Biegaj z Shopfully zauważa, że "dane pokazują, że od wielu lat konsumenci wydają więcej pieniędzy na żywność przed Bożym Narodzeniem niż przed Wielkanocą, ponieważ bardziej celebrują zimowe święta". - Czteroosobowa rodzina wyda średnio ok. 800-1200 zł na samą żywność, nie licząc np. prezentów na "zajączka" czy alkoholu. Artykuły spożywcze cały czas drożeją i Polacy muszą się do tego dostosować - podkreślił.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chciał zadać pytanie Trzaskowskiemu. Rozczarowanie na wiecu
Ekspert o rosnących cenach żywności
Ekspert przypomina, że według pobieżnych szacunków GUS w marcu żywność i napoje bezalkoholowe zdrożały o 6,7 proc. rok do roku. - Ponadto niektórzy eksperci na rynku przewidują, że w kwietniu, tj. przed samymi świętami ceny wzrosną rok do roku nawet dwucyfrowo. Do tego w sklepach ma być mniej promocji niż rok temu - zaznaczył Biegaj.
Polacy coraz bardziej ograniczają wydatki świąteczne, co szczególnie widać w przypadku Wielkanocy, a także ograniczają marnowanie żywności - zwrócił uwagę specjalista. - Można odnieść wrażenie, że coraz częściej konsumenci lepiej się przygotowują do celebrowania długich weekendów i grillowania niż do świąt wielkanocnych - dodał.
Badanie przeprowadzono w dniach 2 i 3 kwietnia na próbie 1008 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
Czytaj też: