PolskaPociągi z Gdańska dojadą do Warszawy w trzy godziny. Pendolino wkracza do akcji

Pociągi z Gdańska dojadą do Warszawy w trzy godziny. Pendolino wkracza do akcji

Pociągi z Gdańska będą jeździć do Warszawy w mniej niż trzy godziny i będzie ich więcej. Tak wynika z niepotwierdzonego jeszcze nowego rozkładu jazdy PKP. Wszystko dzięki Pendolino.

Pociągi z Gdańska dojadą do Warszawy w trzy godziny. Pendolino wkracza do akcji
Źródło zdjęć: © WP.PL | Paweł Kozioł

Przed ostatnią wojną pociągi relacji Gdańsk- Warszawa pokonywały swoją trasę w równe trzy godziny. W osiemdziesiąt lat od ostatniego wielkiego konfliktu zbrojnego polska kolej powoli zbliża się do tego czasu przejazdu. Nieoficjalny jeszcze rozkład jazdy PKP, który wejdzie w grudniu tego roku zakłada, że pociągi Pendolino z Gdańska do Warszawy jechać będą dwie godziny i pięćdziesiąt siedem minut. Kolej wysokich prędkości ma na razie objąć swym zasięgiem poza Trójmiastem oraz stolicą Katowice i Kraków.

Pociągi Ekspres Intercity Premium, zwane potocznie Pendolino na trasie Gdynia Główna – Warszawa Centralna poza Trójmiastem będą zatrzymywać się na czterech stacjach – w Tczewie, Malborku, Iławie oraz Warszawie Wschodniej. Z nowego rozkładu jazdy wynika, że do Gdyni i Gdańska przyjeżdżać będzie dziewięć par pociągów typu Pendolino. Siedem z nich kursować będzie na trasie Gdynia-Kraków-Gdynia, a dwa na relacji Gdynia-Katowice-Gdynia.

Wprowadzenie nowych połączeń oznacza zawieszenie kursowania składów, których jazda będzie nieekonomiczna. Problem dotyczy głównie ekspresów intercity pomiędzy Gdynią oraz Warszawa, które biegną obecnie przez Kutno oraz Bydgoszcz. W efekcie roszad nie ucierpi liczba połączeń kolejowych pomiędzy Trójmiastem oraz stolicą. W godzinach 8-18 pociągi na tej trasie będą odchodziły co godzinę. Kursowanie Pendolino będzie przeplatane z kursami pociągów ekspres intercity.

Krytycy nowych pociągów podkreślają, że dziesięć latach modernizacji magistrali oraz zakup nowych składów za ponad dwa i pół miliarda złotych to relatywnie duży koszt wobec skrócenia czasu przejazdu o około 90 minut. W początkach lat dziewięćdziesiątych ekspres Kaszub z Warszawy Centralnej do Gdyni dojeżdżał w trzy godziny i dwadzieścia minut.

Żadna z powyższych decyzji nie jest ostateczna. Nowa wersja rozkładu jazdy gotowa będzie dopiero jesienią. Plan musi uwzględniać oczekiwania przewoźników oraz możliwości eksploatacyjne linii, w tym planowane prace modernizacyjne.

Jedyny problem, który może odstraszyć potencjalnych klientów to cena biletu. Jeżeli będzie ona wyższa niż sto złotych to dla dwóch osób bardziej opłacalna będzie jazda samochodem.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)