Pierwszy w Polsce test naziemnej telewizji cyfrowej
Telekomunikacja Polska we współpracy z TVP, TVN i
Polsatem, rozpoczęły w piątek przeprowadzanie pierwszego w Polsce
testu naziemnej telewizji cyfrowej. Eksperyment ma pozwolić na
rozpoczęcie regularnych transmisji w 2002 roku.
Do uruchomienia testu potrzebna była zgoda Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Została ona wydana w czwartek.
Test anteny i nadajnika do transmisji cyfrowej przeprowadzany jest w Radiowo-Telewizyjnym Ośrodku Nadawczym Pałacu Kultury i Nauki. Ma on określić m.in. liczbę programów telewizyjnych, które mogą być emitowane na jednym kanale telewizyjnym oraz optymalne parametry stacji nadawczych. Test potrwa do 31 października 2002 roku.
Patronat na eksperymentem objęła Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Zgodnie z uchwałą podjętą przez nią w listopadzie ubiegłego roku, regularna transmisja naziemnego sygnału telewizyjnego powinna rozpocząć się w 2002 roku. Rada zaproponowała w uchwale zorganizowanie sejmowej debaty, która miałaby doprowadzić do opracowania narodowego programu rozwoju mediów cyfrowych w Polsce. Do tej pory sugestia Rady nie spotkała się z zainteresowaniem ze strony parlamentu. Podczas piątkowej konferencji, przewodniczący Rady Juliusz Braun ponowił apel o jak najszybsze przeprowadzenie takiej debaty.
Cyfrowa telewizja może być rozpowszechniana droga naziemną, kablową i satelitarną. W Polsce obecnie funkcjonuje satelitarna telewizja cyfrowa, przy czym programy emitowane z satelity docierają do widzów za pośrednictwem indywidualnych dekoderów satelitarnych lub analogowych sieci kablowych. Odbiorcy mają możliwość korzystania z trzech platform cyfrowych: Cyfry+, Wizji TV i Polsatu.
Naziemna telewizja cyfrowa umożliwia przede wszystkim zwiększenie liczby programów nadawanych na jednym kanale, a tym samym wzbogacenie oferty programowej w stosunku do naziemnej telewizji analogowej, gdzie możliwe jest nadawanie tylko jednego programu w jednym paśmie częstotliwości. Telewizja cyfrowa pozwala też na wprowadzenie dodatkowych usług, w tym usług interaktywnych. Gwarantuje odbiór w ruchu, a także lepszą jakość dźwięku i obrazu. (agu)