NFZ umożliwi pacjentom dostęp do baz danych
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomi w grudniu dla pacjentów elektroniczny dostęp do bazy danych; będzie można sprawdzić m.in. swój status ubezpieczeniowy - dowiedziała się PAP w NFZ.
03.08.2012 | aktual.: 03.08.2012 16:40
Dzięki elektronicznej weryfikacji pacjent będzie mógł sprawdzić także rejestr swoich wizyt u lekarza, hospitalizacji i wystawionych recept.
- Każdy pacjent, który będzie chciał skorzystać z możliwości elektronicznej weryfikacji swoich uprawnień, powinien zgłosić się do swojego wojewódzkiego oddziału NFZ z dowodem osobistym po odbiór osobistego identyfikatora i hasła. Procedura wydawania haseł rozpocznie się jesienią. W Wielkopolskim OW NFZ taki system pilotażowy funkcjonuje już od dwóch lat - powiedział rzecznik NFZ Andrzej Troszyński.
Od 1 kwietnia istnieje możliwość złożenia skargi w NFZ przez komunikator internetowy Skype. Można również uzyskać informację dotyczącą kolejek oczekujących, Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, programów lekowych i chemioterapii.
Senat nie wprowadził w piątek poprawek do uchwalonej przez sejm nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nowela dotyczy Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), który prowadzi NFZ. Zakłada, że od 1 stycznia 2013 r. świadczeniodawca będzie mógł drogą elektroniczną zweryfikować, czy pacjent ma prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, czy też nie.
Zgodnie z nowelą pracownicy rejestracji w placówkach medycznych, wpisując do systemu informatycznego PESEL pacjenta, będą mogli w ciągu kilku sekund otrzymać z NFZ informację o jego ubezpieczeniu. W przypadku noworodków i niemowląt do trzeciego miesiąca życia podawany będzie mógł być PESEL rodziców.
Pacjent w przychodni będzie musiał podać jedynie numer PESEL, aby można było zweryfikować, czy jest ubezpieczony. Jeżeli weryfikacja nie będzie możliwa za pośrednictwem internetu (np. w przypadku problemów z dostępem do sieci lub wizyty domowej), wystarczy pisemne oświadczenie pacjenta potwierdzające ubezpieczenie.
Po otrzymaniu informacji o braku ubezpieczenia pacjent będzie mógł złożyć oświadczenie, że je posiada i na tej podstawie otrzyma świadczenie zdrowotne. Informacja o braku ubezpieczenia może być przekazana przez NFZ np. w sytuacji, gdy pracodawca w wyniku zaniedbania nie zgłosił pracownika do rejestru. Pacjent składając oświadczenie, będzie ponosił odpowiedzialność za przekazane w nim informacje.