ŚwiatNASA: próba nowego samolotu - 7 tys. km/h

NASA: próba nowego samolotu - 7 tys. km/h





W sobotę amerykańska agencja kosmiczna NASA zamierza zrealizować pierwszy samodzielny lot superszybkiego odrzutowca X-43, który ma przekraczać siedmiokrotną prędkość dźwięku.

01.06.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Obraz
© Odrzutowiec X-43 i ... (AFP)

[

Obraz

Odrzutowiec X-43 i ... (AFP) X-43 to typowa bezpilotowa konstrukcja eksperymentalna, o długości zaledwie czterech metrów, rozpiętości skrzydeł półtora metra i masie startowej półtorej tony. Docelowo ma osiągnąć dziesięciokrotną prędkość dźwięku. Bombowiec B-52 z podwieszonym X-43 wystartuje z bazy Edwards w Kalifornii i skieruje się nad Ocean Spokojny. Następnie, na wysokości ok. 12 tys. m X-43 oddzieli się od swego "nośnika" i przy pomocy "dopalacza" wzniesie się na wysokość 30 tys. m. Dopiero na tej wysokości włączy się jego główny napęd - unikatowy silnik strumieniowy. Silnik strumieniowy działa podobnie do zwykłych silników odrzutowych, jednak nie posiada turbin, które wtłaczają powietrze do komór spalania. W przypadku silnika strumieniowego jedynym czynnikiem powodującym wlot powietrza do komór spalania jest prędkość samolotu.
Silnik ten nie może więc działać, gdy pojazd nie porusza się, zaś ciśnienie powietrza w komorze zależy od prędkości pojazdu. Mimo takich ograniczeń silnik strumieniowy pozwala na osiągnięcie znacznie wyższych prędkości niż zwykły silnik odrzutowy. Nie może jednak działać poza atmosferą. Silnik zastosowany w przypadku X-43 umożliwia wlot powietrza do komór spalania z prędkością większą od prędkości dźwięku. Program Hyper-X, w ramach którego został zbudowany X-43, przewiduje rozwój silników strumieniowych, które będą mogły zostać zastosowane w statkach kosmicznych wielokrotnego użytku. Zastosowanie takich silników, przynajmniej do osiągnięcia przez pojazd pierwszej prędkości kosmicznej (czyli prędkości pozwalającej na wejście na orbitę okołoziemską) pozwoliłoby na zwiększenie masy przewożonych ładunków. Obecnie większość masy statków kosmicznych stanowią rakiety nośne. Najszybszym dotąd samolotem, wykorzystującym w pracy silników tlen atmosferyczny, był amerykański Lockheed SR-71 "Blackbird" - samolot
rozpoznawczy następca sławnego U-2. W rekordowych lotach nieznacznie przekroczył trzykrotną prędkość dźwięku. (aso, ajg) Zobacz także: W www.samoloty - ]( # )x43

W www.orbital - hyper-x

W www.space.com - animacja lotu

usanasaodrzutowiec
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)