Mniej fuzji i przejęć w sektorze motoryzacyjnym
W pierwszej połowie obecnego roku liczba i wartość fuzji i przejęć
różnego rodzaju w sektorze motoryzacyjnym była znacznie niższa niż
przed rokiem - wynika z analiz PricewaterhouseCoopers. Mniej było
zarówno transakcji wewnątrz branży, jak i tych przeprowadzanych
przez nabywców finansowych, a udział Stanów Zjednoczonych w rynku
był najniższy od lat.
Ogółem w minionym półroczu dokonano w sektorze motoryzacyjnym 289 fuzji i przejęć na sumę 13,2 mld dolarów. Oznacza to zmniejszenie się wartości tych transakcji o 30 proc. w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2007 roku, kiedy zawarto ich 333 na łączną kwotę 19 mld dolarów. - Trudno porównywać rok 2008 do aktywności z ubiegłych lat, ponieważ wtedy panował prawdziwy boom na rynku transakcji w branży motoryzacyjnej - zauważa Piotr Wyszogrodzki, dyrektor w zespole ds. sektora motoryzacji firmy PricewaterhouseCoopers.
Recesja dotknęła poszczególne typy transakcji: te zawarte w sektorze dostawców podzespołów były warte 3,1 mld dolarów, czyli o 55 proc. mniej niż przed rokiem. Poza tym żadna z nich nie zamknęła się kwotą wyższą niż 1 mld dolarów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2007 roku były dwie takie transakcje. Znacznie mniejszą aktywność od stycznia do czerwca obecnego roku wykazywali też nabywcy finansowi, którzy zainwestowali w sektor motoryzacyjny o 72 proc. mniej środków i przeprowadzili o 58 proc. mniej transakcji.
W wymiarze regionalnym podobny poziom aktywności odnotowano w Azji i w USA. Na rynku azjatyckim doszło do 73 transakcji o wartości 2,2 mld dolarów, a w USA przeprowadzono 82 transakcje na łączną kwotę 2 mld dolarów. Eksperci PricewaterhouseCoopers prognozują, że jeżeli w całym 2008 roku utrzyma się taka tendencja, to udział Stanów Zjednoczonych w globalnej sumie takich transakcji będzie najniższy na przestrzeni ostatnich siedmiu lat.