Korzystanie z mediów przez młodych ludzi

Telewizja to, zdaniem młodych, najlepszy sposób na spędzanie wolnego czasu.

14.11.2006 07:10

Jest to także dla nich drugie, po internecie, medium pod względem wiarygodności dostarczanych informacji. Przez co najmniej dwie godziny dziennie telewizję ogląda 73% młodzieży w wieku 11–18 lat, co trzeci nastolatek robi to co najmniej przez 3 godziny w ciągu doby. Najdłużej – ponad 4 godziny – przed telewizorem przebywają gimnazjaliści - wynika z badania PBS DGA.

Prawie połowa młodych ludzi w tym wieku, włączając telewizor nie wie, co chce obejrzeć i wybiera przypadkowe programy, przeskakując z kanału na kanał. Co siódmy nastolatek zwykle ogląda w ciągu dnia 6 i więcej kanałów telewizyjnych, a co trzeci – co najmniej 5.

Najchętniej oglądanymi przez młodzież programami są filmy (61%.). Seriale, sport i teledyski wskazało 29–26%. badanych, natomiast wiadomości lubi oglądać zaledwie 3 proc. młodzieży. Poszukujący nowych filmów młodzi ludzie często sięgają także po te, które przeznaczone są dla widzów dorosłych. Co siódmy gimnazjalista deklaruje, że świadomie ogląda co najmniej raz w tygodniu programy lub filmy oznaczone czerwonym znakiem w rogu ekranu. Co trzeci robi to co najmniej raz w miesiącu.

prasa, radio, internetMniejszym powodzeniem niż telewizja cieszy się radio. Co czwarty nastolatek słucha radia rzadziej niż raz w tygodniu. Zainteresowanie tym medium wzrasta z wiekiem – przynajmniej 2 godziny dziennie radia słucha 12% 11–13-latków, co czwarty przedstawiciel grupy 14–16-latków (24%) i aż jedna trzecia 17–18-latków (32%).Jeszcze mniej popularna wśród młodzieży jest prasa. Gazet codziennych nie czyta ani nawet nie przegląda blisko 40 proc. badanych nastolatków, a bierze je do ręki codziennie tylko co dziesiąty młody człowiek. Magazyny dla dzieci i młodzieży codziennie czyta zaledwie 3% ankietowanych. Co czwarty nastolatek deklaruje, że nie robi tego nigdy. Tylko nieliczni respondenci są skłonni przyznać, że wierzą w to, czego dowiadują się z prasy. Internet jest najmniej powszechną formą spędzania wolnego czasu (aż 20% nastolatków nie korzysta z niego w ogóle), co może wiązać się z ograniczoną dostępnością tego medium zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Jednocześnie jednak aż co trzeci
młody człowiek deklaruje, że zagląda do sieci codziennie. W tej grupie 40% badanych spędza w ten sposób 1–2 godziny dziennie, 35% – od 2 do 4 godzin, a aż 22 proc. korzysta z internetu dłużej niż 4 godziny.

Postawy wobec mediówPostawy ankietowanych nastolatków wobec mediów wydaje się charakteryzować pewna niekonsekwencja. Z jednej strony przyznają oni, że media mogą odgrywać istotną rolę w budowaniu opinii i światopoglądu młodego człowieka, a z drugiej konstatują, że media nie są im potrzebne i narzekają na bałagan informacyjny. Jednomyślnie z kolei potwierdzają tezę, że w telewizji jest za dużo brutalnych scen i przyznają, że oglądają programy, w których takie sceny są pokazywane.Dla większości badanej młodzieży (72%) najważniejszym zadaniem mediów jest dostarczanie im rozrywki, filmów (56%) i muzyki (45%). 41% nastolatków szuka w mediach programów edukacyjnych. Młodzi ludzie domagają się także więcej informacji (36%) choć częściej niż o politykę lub gospodarkę chodzi im o wiadomości dotyczące rozrywki, sportu, zdrowia, mody i urody.

Korzyści wynikające z kontaktów z mediamiTeza, że „z mediów nie można się niczego przydatnego nauczyć”, została przez badanych zdecydowanie odrzucona. Poza wspomnianymi wyżej informacjami o rozrywce, sporcie, czy urodzie młodzi ludzie szukają w mediach np. ciekawych programów przyrodniczych (20%). Niemal co dziesiąty nastolatek czerpie z mediów wiedzę związaną z szeroko pojętą kulturą i religią.Oferowane aktualnie młodzieży programy edukacyjne nie do końca odpowiadają jej potrzebom i gustom, jednak potencjał i zapotrzebowanie na takie pasma jest przez młodych zgodnie deklarowany. Szczególnie widoczne jest to w grupie 11–13-latków, która chętnie oglądałyby w telewizji programy związane z nauką i programem szkolnym, jednocześnie jednak nie ocenia aktualnie dostępnych tego typu programów jako ciekawych i pouczających.Interesujący jest również stosunek ankietowanych do reklamy. Tylko 1% badanych przyznaje, że oczekuje od mediów emitowania lub publikowania reklam, jednak większość ankietowanych zgadza się z
twierdzeniem, że „reklamy w mediach są potrzebne, bo można dowiedzieć się, co kupować”, a niemal wszyscy akceptują tezę, że „reklamy są fajniejsze niż reszta programów”.

Badanie zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2006 r. przez PBS DGA Sp. z o.o. na zlecenie CANAL+ Cyfrowy na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie (osoby w wieku 11–18 lat).

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)