Jak Polacy spędzą Wielkanoc? Więcej osób będzie pracować
Polacy planują wydać średnio 941 zł na tegoroczną Wielkanoc i jej organizację - wynika z badania IBRiS dla PAP. Mimo że więcej osób spędzi święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.
Co musisz wiedzieć?
- Średnie wydatki na Wielkanoc wyniosą w tym roku 941 zł.
- 81,5 proc. Polaków planuje spędzić święta z rodziną, co stanowi wzrost w porównaniu do zeszłego roku.
- Coraz więcej osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych, a także podtrzymywać tradycje, takie jak święcenie pokarmów.
Z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej wynika, że 81,5 proc. respondentów zamierza spędzić święta z rodziną, co stanowi wzrost o 10,7 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku. 40,8 proc. badanych planuje aktywnie spędzić czas, np. na rowerze czy spacerze, co oznacza wzrost o 14 punktów procentowych.
Więcej osób zamierza też uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Cyrk i kabaret". Jackowski o zamieszaniu z dwiema debatami w Końskich
Wśród ankietowanych znaleźli się też ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp - z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków - o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.
Tradycje i wydatki
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką, co stanowi wzrost o 7,7 punktów procentowych. 59,8 proc. ankietowanych planuje zdobić pisanki, a 55,3 proc. polewać wodą w śmigusa dyngusa. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób, a w porannej mszy rezurekcyjnej chce uczestniczyć 38,7 proc. badanych. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych.
Wśród potraw na świątecznym stole najpopularniejszy będzie żurek, na który wskazało 28,1 proc. respondentów. 15,7 proc. wybierze jaja w majonezie, a 10,9 proc. białą kiełbasę. 10,2 proc. osób ma zamiar wybrać biały barszcz, 7,9 proc. jaja faszerowane, a 7,5 proc. - sałatkę jarzynową. 6,4 proc. ankietowanych planuje skosztować mazurka, a lukrowanej baby 2,9 proc.
Konsumenckie preferencje
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Czytaj też: