Instrukcja postępowania w sytuacji zagrożenia w metrze w Warszawie
Metro Warszawskie opracowało "Instrukcję postępowania w sytuacjach zagrożenia". Pasażerowie mogą się z niej dowiedzieć, jak powinni zachować się np. podczas pożaru pociągu, nagłego napływu wody czy w chwili zagrożenia terrorystycznego.
11.02.2014 | aktual.: 11.02.2014 15:19
Ogólna zasada postępowania w przypadku awarii pociągu brzmi: zachowaj spokój i skontaktuj się z maszynistą za pomocą przycisku alarmowego. Nie należy opuszczać pociągu bez wyraźnego polecenia personelu metra - samowolne wyjście z wagonu do tunelu grozi śmiercią wskutek porażenia prądem z tzw. trzeciej szyny.
Według instrukcji pasażer, który zauważy zadymienie lub pożar pociągu, powinien zawiadomić o tym maszynistę i innych, znajdujących się w pobliżu pasażerów, a następnie przystąpić do gaszenia pożaru za pomocą znajdujących się w każdym pociągu gaśnic. W takiej sytuacji należy stosować się do poleceń maszynisty i pracowników metra.
Osoba, która zauważy zadymienie lub pożar na peronie lub antresoli stacji, powinna powiadomić o tym fakcie jej dyżurnego lub wartownika Służby Ochrony Metra, korzystając ze znajdującego się na stacji żółtego telefonu alarmowego. Po powiadomieniu osób znajdujących się w pobliżu, należy skierować się w stronę najbliższego wyjścia ewakuacyjnego lub w kierunku wskazanym przez prowadzących akcję ratowniczą.
Z żółtego telefonu alarmowego należy skorzystać także w przypadkach nietypowego działania urządzeń na stacji metra czy pęknięcia ścian. Należy też odsunąć się od miejsca potencjalnego zagrożenia, a następnie stosować się do poleceń pracowników metra.
Maszynistę, dyżurnego stacji lub wartownika Służby Ochrony Metra należy informować także o nietypowo zachowujących się osobach oraz pozostawionych bez opieki paczkach, torbach, plecakach czy innych rzeczach wskazujących na ryzyko zamachu terrorystycznego. Do przedmiotów takich nie należy się zbliżać, ani ich dotykać, a oddalić od nich na bezpieczną odległość.
Z żółtego telefonu należy skorzystać także w sytuacji niekontrolowanego wycieku wody, w tym także, gdy napływa ona na stację z zewnątrz.
Osoba, która zauważy, że inny pasażer zasłabł, powinna poinformować o tym pracowników metra i udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy. Z poszkodowanym należy zostać aż do przybycia służb medycznych lub pracowników metra.
Każdy, kto zobaczy upadek innej osoby na torowisko, przede wszystkim sam nie powinien narażać się na zagrożenie utraty życia i zdrowia. Metro Warszawskie zaleca w takiej sytuacji jak najszybsze powiadomienie pracowników podziemnej kolejki.
"Jeśli chcesz inaczej pomóc poszkodowanemu, udaj się w kierunku końca peronu, z którego będzie nadjeżdżał pociąg. Z odległości około 2 m od końca peronu spróbuj zwrócić uwagę maszynisty nadjeżdżającego pociągu wykonując koliste ruchy ręką. W miarę możliwości trzymaj w ręku źródło światła lub jaskrawy przedmiot (np. telefon komórkowy). Uważaj, aby trzymać się w bezpiecznej odległości od krawędzi peronu" - brzmi instrukcja.
Świadek upadku innego pasażera między pociąg a peron stacji powinien stanąć w rozkroku między peronem a pociągiem i uniemożliwić w ten sposób zamknięcie drzwi i odjazd pociągu.
Osoba, której na torowisko spadnie jakiś przedmiot, w żadnym wypadku nie powinien na nie schodzić. Lepszym rozwiązaniem będzie poinformowanie o fakcie pracowników metra i poczekanie na ich interwencję.
Metro wskazało też, jak należy korzystać z numerów alarmowych. Po uzyskaniu połączenia należy spokojnie i wyraźnie powiedzieć co się stało, czy są poszkodowani i jaki jest ich stan. Należy też poinformować o miejscu zdarzenia, podać swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu, z którego podawana jest informacja lub lokalizację żółtego telefonu alarmowego. Nigdy nie należy kończyć rozmowy jako pierwszy.
Od dziś instrukcja jest dostępna na stronie metro.waw.pl.
W listopadzie ub.r. doszło do awarii w pociągu metra typu Inspiro. Według relacji świadków, oprócz dymu w pociągu było też widać iskry. Według cytowanych przez media podróżnych, w składzie doszło do paniki, a część pasażerów - po awaryjnym otwarciu drzwi - zeszła do tunelu.
Powołana do zbadania okoliczności tego zdarzenia komisja Metra Warszawskiego nie zakończyła jeszcze prac; pociągi Inspiro zostały czasowo wycofane z użytku.