"Inna Strona Słońca" czyli jaki zapobiec handlowi kobietami
Irena Dawid - Olczyk, Barbara Labuda i Robin Barnett (PAP)
"Inna Strona Słońca" - pod takim hasłem Fundacja La Strada rozpoczyna multimedialną kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa o handlu kobietami w Polsce. Akcja organizowana jest we współpracy z British Council, ambasadą brytyjską i Centrum Badania Opinii Społecznej. Patronat nad nią objęła minister w Kancelarii Prezydenta Barbara Labuda.
Zjawisko handlu kobietami w Polsce nasiliło się na początku lat dziewięćdziesiątych. Najczęstszą jego formą jest rekrutowanie kobiet za pomocą ogłoszeń prasowych oferujących dobrze płatną pracę za granicą, a następnie groźbą, szantażem i przemocą przymuszanie do prostytucji.
Do tej pory staraliśmy się przede wszystkim uświadomić fakt istnienia handlu ludźmi. W tej chwili skupiamy się na przedstawianiu tego zjawiska z różnych perspektyw, m.in. od strony prawnej oraz ekonomiczno-społecznego tła jego powstawania - mówiła Stana Buchowaska z La Strady.
W ramach akcji rozprowadzane będą dwa rodzaje płyt CD. Jedna z nich trafi przede wszystkim do pedagogów i wszystkich osób zajmujących się poradnictwem. Płyta zawiera przykładowy scenariusz zajęć skierowanych do najbardziej zagrożonej grupy - dziewcząt w wieku 14-20 lat oraz kobiet rozważających możliwość wyjazdów nieturystycznych za granicę.
Według Robina Barnetta, zastępcy ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce, rocznie handel ludźmi na całym świecie przynosi 13 mld dolarów zysku. Ambasador podkreślał, że zajmują się nim zorganizowane sieci przestępców, dlatego w zwalczaniu tego zjawiska niezbędna jest międzynarodowa współpraca. (kar)