Ile jest w Polsce nośników reklamy zewnętrznej?
Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła 31 grudnia 2007 roku
114.504 sztuki - wynika z zestawienia Izby Gospodarcza Reklamy
Zewnętrznej. Izba opublikowała właśnie coroczny raport dotyczący
wielkości reklamy outdoorowej.
18.02.2008 08:00
Ogólna liczba nośników reklamy w ubiegłym roku nie zmieniła się i tak jak w ciągu ostatnich pięciu lat zbliżona była do łącznej wielkości oscylującej wokół stu tysięcy. Nie wpłynęły na nią zmiany jakościowe nośników - rozbudowa jednych pociągała za sobą zmniejszenie liczby innych, a także wprowadzanie na rynek outdoorowy nowych formatów. Poniższa tabela pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na 31 grudnia 2007 roku:
31.12.2007
Dane
z 31.12.2006
46.424
35.806
30.065
33.481
21.087
19.005
11.748
9.238
1.572
265
1.083
969
858
615
803
672
505
163
114.504
100.214
Jakie wnioski wynikają z tego zestawienia? Najbardziej zauważalną zmianą, która nastąpiła w ubiegłym roku, jest podwojenie się liczby powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu scroll (backlight 9 m2 ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Pod koniec 2006 roku było ich około 800 (w tabeli jest podana tylko liczba konstrukcji - 265 sztuk), a 2007 roku - już 1.572. Oferują je dwie firmy: Ströer oraz AMS S.A.
Godny uwagi jest również wzrost - o ponad 27 procent - liczby nośników typu frontlight 18 m2. Rozwój ten wymuszony został niejako przez potrzeby polskich reklamodawców, którzy coraz bardziej stawiają na kampanie wizerunkowe wymagające lokalizacji ich nośników w najbardziej pożądanych miejscach: największych miastach oraz rejonach graniczących z nimi, a ostatnio także wzdłuż głównych linii komunikacyjnych łączących te miasta.
Z kolei stosunkowo powoli rośnie liczba nośników wielkoformatowych typu frontlight oraz podświetlanych - typu backlight, co jest związane przede wszystkim z wysokimi kosztami ich produkcji i instalacji. W zakresie nośników typu frontlight 36 m2 liderem pozostaje News Outdoor Poland, dla nośników 48 m2 jest nim nadal Cityboard Media, a AMS S.A. pozostaje jedynym oferentem backlightów w formacie 18 m2.
Niewielki jest także wzrost liczby powierzchni city lightów (120 x 180 cm), sytuowanych tak w wiatach przystankowych, jak i poza nimi, spowodowany małą aktywnością polskich miast w zakresie wspierania ich rozwoju. Być może rok 2008 będzie przełomowym w tym zakresie, chociażby ze względu na planowany w Warszawie przetarg na wyposażenie przystanków komunikacji miejskiej w około tysiąca nowych wiat przystankowych z witrynami typu city light.
W roku 2007 zadebiutowały na rynku - jak dotychczas tylko warszawskim - podświetlane słupy reklamowe, umożliwiające jednorazowe umieszczenie trzech plakatów w formacie 120 x 350 cm (w pionie) na każdej konstrukcji. Takie słupy obracają się wokół własnej osi, tworząc możliwość kierowania reklamy w różnych kierunkach - zarówno do pieszych, jak i zmotoryzowanych. Pierwszą firmą, która zainwestowała w te nowoczesne nośniki, jest Ströer out of home media.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej nie zbiera danych na temat nośników elektronicznych, których rozwój postępować będzie w najbliższych latach szybciej niż dotychczas. Jednak - jak uważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ - "nie zastąpią one dotychczasowych nośników usytuowanych w przestrzeni publicznej, a zajmować będą miejsce w rejonach punktów sprzedaży oraz na terenach zamkniętych".