Gazeta Wyborcza
Świąteczne zakupu w sieci, nie z siatką
19.11.2002 07:56
Święty Mikołaj wpadł w szpony Internetu - pisze Gazeta Wyborcza. Wszystko wskazuje na to, że zamiast skorzystać z pomocy reniferów, najpopularniejszy na świecie święty rządzi podarunkowym imperium poprzez Internet.
Taki wniosek nasuwa się sam po analizie najnowszych prognoz sprzedaży online na okres świąteczny. To mają być rekordowe święta dla firm zajmujących się handlem elektronicznym. Oczywiście, jeśli Mikołaj nie poskąpi pieniędzy.
Według agencji badawczej Forrester Research sprzedaż detaliczna online w Europie może wzrosnąć w czwartym kwartale roku nawet o 86% w skali roku, sięgając 7,6 mld euro. W październikowym raporcie inna agencja Gartner Dataquest prognozowała globalny wzrost sprzedaży online w czwartym kwartale o 48%, do 38,2 mld dol. Według analityków Gartnera internetowe wydatki Europejczyków mają być wyższe niż w USA.
Przyczyna nagłego zainteresowania sprzedażą internetową nie jest, niestety, najbardziej optymistyczna - w obliczu masowych zwolnień i rosnącego bezrobocia Europejczycy będą szukali większej ilości promocji i przecen. Motorem internetowego szaleństwa mają być Brytyjczycy, którzy według Forrester Research wesprą starania Świętego Mikołaja kwotą w wysokości 2,6 mld euro. Niewiele mniej wyniosą świąteczne wydatki Niemców - ok. 2,2 mld euro. Liczba Europejczyków, którzy ulegną szałowi zakupów, zwiększy się do 19% dorosłej populacji kontynentu z 14% przed rokiem. (reb)