E-meldunek. Jak zameldować się przez internet?

E‑meldunek. Jak zameldować się przez internet?

E-meldunek. Jak zameldować się przez internet?
Źródło zdjęć: © iStock.com
24.07.2018 10:35

E-meldunek jest możliwy od 1 stycznia 2018 roku. Możesz zameldować się z dowolnego miejsca bez wychodzenia z domu!

Jakie możliwości daje E-meldunek?

Obowiązek meldunkowy dotyczy wszystkich mieszkających w kraju Polaków. Na szczęście istnieje możliwość zameldowania się przez internet z dowolnego miejsca w kraju lub za granicą. Uruchomiona przez Ministerstwo Cyfryzacji usługa pozwala zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i tymczasowy. E-meldunek ułatwia również przemeldowanie oraz zameldowanie i przemeldowanie osób niepełnoletnich.

Jak zameldować się przez internet?

Żeby skorzystać z opcji e-meldunku trzeba mieć Profil Zaufany (eGO) – darmowe narzędzie pozwalające na potwierdzenie tożsamości internetowej, służące jako podpis elektroniczny. Dzięki niemu można sprawdzać i wysyłać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. O tym, jak założyć Profil Zaufany można przeczytać na stronie: www.obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany. Następnie należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl, wybrać usługę meldunku i potwierdzić tożsamość Profilem Zaufanym. W dalszym ciągu trzeba określić rodzaj meldunku (stały, czasowy, zameldowanie dziecka lub zameldowanie innej osoby za pomocą pełnomocnictwa).

Warto pamiętać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydać się mogą m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

Opłaty za E-meldunek i odbiór dokumentu

Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne. Cena zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17 zł. Do wyboru mamy kilka form odbioru zaświadczenia: odbiór osobisty w urzędzie, przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP (wersja elektroniczna).

O tym warto pamiętać mieszkając w Polsce

• jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe — zamelduj się na pobyt stały,

• jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące — zamelduj się na pobyt czasowy,

• jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,

• jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,

• jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4. dniu od przybycia

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także