Trwa ładowanie...
d1gw0o9

Drugie życie dworców. PKP inwestuje w ten projekt ponad miliard złotych

Dworzec kolejowy to coś więcej niż tylko przystanek dla pociągu i miejsce obsługi podróżnych. To wizytówka wielu polskich miast. Stąd niespotykane dotąd zaangażowanie PKP w modernizację zabytkowych obiektów.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dworzec w Wieliczce przed modernizacją
Dworzec w Wieliczce przed modernizacją (pkp)
d1gw0o9

Półtora miliarda złotych – taką sumę planuje wydać PKP na modernizację starych oraz budowę nowych dworców. Program Inwestycji Dworcowychma objąć około 200 dworców kolejowych w całej Polsce. Jego zakończenie zaplanowano na koniec 2023 roku.

Na liście obiektów wymagających odrestaurowania znalazły się m.in. dworce główne w Rzeszowie, Wałbrzychu,a także budynki w mniejszych miejscowościach, takich jak Suwałki, Koluszki, Koszalin czy Dąbrowa Górnicza.

XIX-wieczne zabytki odzyskują dawną świetność

d1gw0o9

Spółka przeprowadziła odrestaurowanie dworca w Krzeszowicach. Po remoncie XIX-wieczny budynek stał się bardziej funkcjonalny. W środku wynajmuje przestrzenie m.in. biuro ubezpieczeniowe oraz filia Urzędu Pracy powiatu krakowskiego. W budynku znalazła się także wygodna poczekalnia, kasy oraz toalety przystosowane dla osób niepełsnosprawnych.

Stosowną modernizację przeszły również m.in. stacje kolejowe w Radomsku, Kutnie, a nieco wcześniej w Gdyni i Przemyślu.

Duże wrażenie na przyjezdnych robi również XIX-wieczny dworzec w Nowych Skalmierzycach – neogotycki budynek ze strzelistą wieżą pamięta jeszcze czasy zaborów pruskich.
Podobnie jest z gmachem kolejowym w Bielsku-Białej, który też pochodzi z końca XIX-wieku i wyróżnia się efektowną ceglaną elewację.

Dworzec - ogród w Wieliczce

d1gw0o9

Nie tak dawno oddano do użytku wyremontowany dworzec w Wieliczce. Prace obejmowały wymianę dachu, okien, drzwi oraz instalacji wewnętrznych. Trzeba było też odnowić elewację zabytkowego budynku.

   pkp
(pkp)

Dworzec w Wieliczce po modernizacji

Wewnątrz obiekt dostosowano do osób niepełnosprawnych, likwidując bariery architektoniczne. Na parterze ulokowano kasy biletowe i poczekalnię oraz kawiarnię „Stacja smaku”. Przed budynkiem stanął również biletomat.

d1gw0o9

Z kolei na piętrze oraz w auli na dole zadomowiła się wielicka Szkoła Muzyczna I stopnia.

Od strony wschodniej budynku odtworzono natomiast ogród kolejowy nawiązujący do tego, który istniał do połowy ubiegłego wieku. Dzięki tym wszystkim zmianom, dziś dworzec stał się wizytówką miasta.

Podobną - reprezentacyjną funkcję – ma pełnić dworzec w Strzelinie położony na trasie Wrocław Główny – Międzylesie.

Powstał jeszcze w drugiej połowie XIX wieku. Podczas dwudziestolecia międzywojennego został przebudowany, a teraz przechodzi gruntowną modernizację. Zostanie nie tylko odnowiony, ale też dostosowany do nowych potrzeb – powstanie tam lokal gastronomiczny, inkubator przedsiębiorczości, pomieszczenie biurowe i archiwum miejskie.

d1gw0o9

Oczywiście w budynku nie zabraknie funkcji pasażerskich – kas, poczekalni, czy nowoczesnych toalet.

Koszt inwestycji wynosi około 10 mln zł. Dworzec zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku.

Duże zmiany szykują się też na dworcu w Żaganiu. W budynku kolejowym zostaną zamontowane windy, ścieżki dla osób niewidomych oraz tablice tyflograficzne. Powstanie też m.in. pomieszczenie biurowe oraz przestrzeń wystawiennicza. Kiedy? Do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Za ile? Całkowity koszt renowacji to około 17 mln zł.

Na liście jest też dworzec w Chojnowie. Na przełomie tego i następnego roku ma być gotowy i cieszyć oczy przechodniów. Ale przede wszystkim sprawdzać się na co dzień jako funkcjonalne miejsce obsługi pasażerów. W tym na dworcu i w jego okolicach powstaną nowe miejsca postojowe dla samochodów, stojaki na rowery, toaleta dla niepełnosprawnych oraz monitoring do kontroli bezpieczeństwa. W modernizację trzeba włożyć 10 mln zł.

d1gw0o9

Podziel się opinią

Share
d1gw0o9
d1gw0o9
Więcej tematów